De ministerraad heeft vrijdag het wetsontwerp goedgekeurd dat een gegarandeerde dienstverlening in geval van een spoorstaking invoert. Er is al langer sprake van de invoering van een minimale dienstverlening.

Omdat de sociale partners het niet eens raken, besliste de regering na twee jaar zelf een regeling goed te keuren. De tekst moet eerst nog langs de Raad van State en nadien het parlement passeren. Wordt het ook daar goedgekeurd n zullen alle personeelsleden immers vier dagen voor een staking aan de NMBS of Infrabel moeten melden of ze zullen werken of niet.

De regeringspartijen pleiten al langer voor een minimale gegarandeerde dienstverlening bij de NMBS. Het wetsvoorstel werd opgemaakt door federaal minister voor Mobiliteit Francois Bellot. Kamerlid Inez De Coninck reageert voorzichtig optimistisch: "Eindelijk heeft de reiziger zicht op een betrouwbare treindienst bij een spoorstaking."

Groen vindt de maatregel dan weer overbodig. "De regering wil nog maar eens een symboolmaatregel goedkeuren. De 'minimale dienstverlening light' zal de reizigers een vals gevoel van mobiliteit geven, aangezien op zo'n moment enkel de grote lijnen bediend zullen worden, en dan nog onregelmatig", stelt kamerlid Stefaan Van Hecke (Groen).

Ook ACV-Transcom betreurt dat de ministerraad het wetsontwerp vrijdag goedgekeurd heeft. "De regering bewijst hiermee dat ze sociaal overleg niet genegen is", zegt Luc Piens van ACV-Transcom. "Een aantal rechten wordt hiermee geschaad."

Piens hekelt dat personeel vier dagen voorafgaand aan een staking zijn standpunt kenbaar moet maken. "En wanneer iemand toch nog van gedacht verandert, riskeert die een tuchtstraf en geldboete. Dat is niet correct." Volgens Piens wordt vier dagen voor een staking het sociaal overleg dus afgesloten. "De regering ageert bovendien enkel op misgelopen sociaal overleg. Er is geen positieve impuls", aldus Piens.

De ministerraad heeft vrijdag het wetsontwerp goedgekeurd dat een gegarandeerde dienstverlening in geval van een spoorstaking invoert. Er is al langer sprake van de invoering van een minimale dienstverlening. Omdat de sociale partners het niet eens raken, besliste de regering na twee jaar zelf een regeling goed te keuren. De tekst moet eerst nog langs de Raad van State en nadien het parlement passeren. Wordt het ook daar goedgekeurd n zullen alle personeelsleden immers vier dagen voor een staking aan de NMBS of Infrabel moeten melden of ze zullen werken of niet.De regeringspartijen pleiten al langer voor een minimale gegarandeerde dienstverlening bij de NMBS. Het wetsvoorstel werd opgemaakt door federaal minister voor Mobiliteit Francois Bellot. Kamerlid Inez De Coninck reageert voorzichtig optimistisch: "Eindelijk heeft de reiziger zicht op een betrouwbare treindienst bij een spoorstaking." Groen vindt de maatregel dan weer overbodig. "De regering wil nog maar eens een symboolmaatregel goedkeuren. De 'minimale dienstverlening light' zal de reizigers een vals gevoel van mobiliteit geven, aangezien op zo'n moment enkel de grote lijnen bediend zullen worden, en dan nog onregelmatig", stelt kamerlid Stefaan Van Hecke (Groen).Ook ACV-Transcom betreurt dat de ministerraad het wetsontwerp vrijdag goedgekeurd heeft. "De regering bewijst hiermee dat ze sociaal overleg niet genegen is", zegt Luc Piens van ACV-Transcom. "Een aantal rechten wordt hiermee geschaad."Piens hekelt dat personeel vier dagen voorafgaand aan een staking zijn standpunt kenbaar moet maken. "En wanneer iemand toch nog van gedacht verandert, riskeert die een tuchtstraf en geldboete. Dat is niet correct." Volgens Piens wordt vier dagen voor een staking het sociaal overleg dus afgesloten. "De regering ageert bovendien enkel op misgelopen sociaal overleg. Er is geen positieve impuls", aldus Piens.