Fernand Huts over Wet-Major: ‘Bal ligt nu in het kamp van Peeters’

© Belga

Fernand Huts, topman van de bedrijvengroep van Katoen Natie, kijkt uit naar de oplossingen die federaal minister van Werk Kris Peeters hem zou hebben beloofd.

Katoen Natie wil immers geen havenarbeiders inzetten op logistieke functies. Het bedrijf werkt in magazijnen binnen havengebied al langer met bedienden in plaats van logistieke havenarbeiders. Het bedrijf werd daar eerder door de vakbonden voor op de korrel genomen. Nu Europa de ingebrekestelling over havenarbeid laat vallen, hoopt Huts op een oplossing voor de logistieke arbeid en de e-commerce.

“Net voor Kerstmis zijn mijn zoon Karl en ik ontvangen door Kris Peeters. Hij zei dat hij het logistieke probleem zou oplossen zodra de ingebrekestelling werd teruggetrokken. Dat is nu het geval en dus kijken we nu naar hem”, zegt Huts. “Hij heeft nu het speelveld voor zich alleen en hij kan de knopen doorhakken.

Het enige dat we vragen is dat we kunnen voortwerken zoals we al 21 jaar doen, met bedienden volgens een bediendestatuut. Hetzelfde geldt voor de post, onze belangrijkste concurrent. Die werken met hun statuut, voor overheidspersoneel, dat ze ook willen behouden. Het is nu aan Peeters om rechtszekerheid te geven. We denken dat hij daar in kan slagen. Hij heeft dat beloofd.”

Karl Huts is als voorzitter van de KVBG, de vereniging van Antwerpse goederenbehandelaars, evenzeer voorzichtig optimistisch. “Wat ons betreft is dit een aanzet van een oplossing. Het echte werk ligt nog op de plank. De ingebrekestelling heeft nooit echt het logistieke probleem aangepakt en we hopen dat de discriminatie van logistiek binnen de haven wordt aangepakt.”

Alfaport, de koepel van private havenbedrijven in Antwerpen, gaat op dat elan verder. “De afsluiting van de ingebrekestelling is één zaak, maar Europa gaat voorbij aan het probleem van de logistiek, dat niet aan bod is gekomen”, benadrukt ook Alfaportdirecteur Stephan Vanfraechem. “We doen een oproep om ook voor de logistiek een oplossing te vinden, om zo tot een level playing field te komen binnen en buiten de haven.”

Het Havenbedrijf is alvast tevreden met de stopzetting van het jarenlange dispuut. “Bedrijven in de haven beschikken opnieuw over de nodige bedrijfszekerheid”, klinkt het. Wel benadrukt men verder dat deze stap geen eindpunt mag zijn. “De logistiek en de e-commerce in het havengebied moeten hervormd worden, zodat de bedrijven actief in deze sector de concurrentie op een marktconforme manier kunnen aangaan”, klinkt het.

Partner Content