NASA waarschuwt voor het einde van de wereld

© Thinkstock
Trui Engels
Trui Engels Journalist Knack

De ‘business as usual’-aanpak van de economische elite in onze wereld zal de samenleving naar de afgrond drijven, zo waarschuwt een opmerkelijke door de NASA gesponsorde studie.

Door de toenemende economische instabiliteit, de overbevolking en de druk op de natuurlijke bronnen is de moderne beschaving goed op weg om over enkele decennia van de aardbol te verdwijnen. Dat blijkt uit een wetenschappelijke studie die door het Goddard Space Flight Center van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA werd gefinancierd en dat de Britse krant The Guardian kon inkijken.

Aan de hand van een theoretisch model dat voorspelt wat er met de geïndustrialiseerde wereld de komende eeuw zal gebeuren, ontdekten wiskundigen dat zelfs met conservatieve schattingen het er zeer slecht uitzag.

Verwijzend naar eerdere instortingen van vaak zeer gesofisticeerde beschavingen – zoals het Romeinse keizerrijk, de Han-dynastie en het Gupta-rijk – schrijven de wetenschappers in het vakblad Ecological Economics de dreiging van een mogelijk einde van de moderne beschaving toe aan een elite die doorgaans opteert voor een ‘business as usual’-aanpak als antwoord op crises.

Steeds weerkerende cyclus

‘Het proces van opgang en neergang is een steeds weerkerende cyclus doorheen de geschiedenis’, schrijft Safa Motesharri, een van de onderzoekers die de factoren onderzocht die tot een val van de beschaving kunnen leiden, gaande van bevolkingsgroei tot klimaatverandering. Het samenvallen van deze factoren kan leiden tot een ineenstorting van de samenleving door ‘de druk op de grondstoffen’ en ‘de economische scheiding van de samenleving in ‘Elites’ en Massa’s.’

Volgens Motesharri lijkt de beschaving zich momenteel op een duurzaam pad te bevinden, maar zelfs met een heel klein aantal Elites (rijken) die te veel consumeren, kunnen de Massa’s (armen) in een hongersnood geduwd worden, die uiteindelijk tot de val van een samenleving leidt.

Toch waarschuwt het rapport dat een worstcasescenario van het einde der tijden niet onvermijdelijk is en roepen de onderzoekers de elite in de wereld op om het economisch evenwicht te herstellen.

Stephen Hawking

Het is niet de eerste keer dat wetenschappers ons proberen te waarschuwen voor potentiële wereldrampen. Zo raakte vorig jaar bekend dat Stephen Hawking en een team van Britse wetenschappers een zogenaamde ‘doomsday list’ aan het opmaken zijn met onwaarschijnlijke gebeurtenissen met weliswaar catastrofale gevolgen die de wereld kunnen vernietigen.