Volgens De Standaard vindt niet alleen de milieubeweging maar ook mobiliteitsclub VAB dat dit niet door de beugel kan.

In de Belasting op Inverkeerstelling (BIV) betaal je voor een personendieselwagen van de norm Euro 6 slechts 12,79 euro extra. Voor een dieselwagen van de vorige generatie, Euro 5, moet je er nog 346,5 euro bijtellen. Dat heeft als gevolg dat wie een nieuwe dieselwagen inschrijft, soms goedkoper af is dan met een benzine.

'Aanpassen'

De Bond Beter Leefmilieu noemt dit "onbegrijpelijk" en wijst erop dat het net de bedoeling van de hervormde BIV was om mensen ertoe aan te zetten een minder vervuilende wagen te kopen. De Vlaamse regering zegt dat toen de BIV in 2012 uitgewerkt werd, er nog geen zicht was op de prestaties van de Euro 6. "We zijn bezig aan een verdere vergroening van de verkeersbelastingen en plannen daarbij ook een aanpassing van de BIV", laat het kabinet van de minister van Financiën, Annemie Turtelboom (Open VLD), weten in de krant.

(Belga/RR)

Volgens De Standaard vindt niet alleen de milieubeweging maar ook mobiliteitsclub VAB dat dit niet door de beugel kan. In de Belasting op Inverkeerstelling (BIV) betaal je voor een personendieselwagen van de norm Euro 6 slechts 12,79 euro extra. Voor een dieselwagen van de vorige generatie, Euro 5, moet je er nog 346,5 euro bijtellen. Dat heeft als gevolg dat wie een nieuwe dieselwagen inschrijft, soms goedkoper af is dan met een benzine. De Bond Beter Leefmilieu noemt dit "onbegrijpelijk" en wijst erop dat het net de bedoeling van de hervormde BIV was om mensen ertoe aan te zetten een minder vervuilende wagen te kopen. De Vlaamse regering zegt dat toen de BIV in 2012 uitgewerkt werd, er nog geen zicht was op de prestaties van de Euro 6. "We zijn bezig aan een verdere vergroening van de verkeersbelastingen en plannen daarbij ook een aanpassing van de BIV", laat het kabinet van de minister van Financiën, Annemie Turtelboom (Open VLD), weten in de krant. (Belga/RR)