Video | Nieuws

Ouders betalen zelf busrampreconstructie

Een onderzoeksbureau met wereldfaam gaat volgende week woensdag op vraag van een groep ouders de busramp in Sierre volledig reconstrueren. Een identieke bus zal eenzelfde traject afleggen om definitief antwoord te krijgen op de vraag of de buschauffeur met opzet tegen de tunnelwand is gereden. De Zwitserse autoriteiten hebben de piste van een wanhoopsdaad van de buschauffeur nooit volledig uitgeklaard. Een groep van veertien vaders en moeders kan dat maar moeilijk aanvaarden en heeft daarom het onafhankelijke forensisch onderzoeksbureau IFS ingeschakeld. Ze willen koste wat het kost de precieze omstandigheden kennen waarin de 22 kinderen, vier begeleiders en twee chauffeurs in Sierre om het leven kwamen in maart 2012. Volgens IFS zullen vooral de stuurbewegingen van de buschauffeur onderzocht worden. “Als je tegen een vangrail of een stoep rijdt, is de normale reactie dat je naar de andere kant gaat sturen. En dat is in dit ongeluk helemaal niet gebeurd. Integendeel, de chauffeur is recht op de muur afgereden”, klinkt het. IFS weerlegt de kritiek dat ze met hun onderzoek willen bewijzen dat de chauffeur een wanhoopsdaad heeft gepleegd. “We willen gewoon de waarheid achterhalen”. De ouders betalen zelf voor het onderzoek. De wetenschappers zijn bereid hun bevindingen over te maken aan het Zwitserse gerecht.

Een onderzoeksbureau met wereldfaam gaat volgende week woensdag op vraag van een groep ouders de busramp in Sierre volledig reconstrueren. Een identieke bus zal eenzelfde traject afleggen om definitief antwoord te krijgen op de vraag of de buschauffeur met opzet tegen de tunnelwand is gereden. De Zwitserse autoriteiten hebben de piste van een wanhoopsdaad van de buschauffeur nooit volledig uitgeklaard. Een groep van veertien vaders en moeders kan dat maar moeilijk aanvaarden en heeft daarom het onafhankelijke forensisch onderzoeksbureau IFS ingeschakeld. Ze willen koste wat het kost de precieze omstandigheden kennen waarin de 22 kinderen, vier begeleiders en twee chauffeurs in Sierre om het leven kwamen in maart 2012. Volgens IFS zullen vooral de stuurbewegingen van de buschauffeur onderzocht worden. “Als je tegen een vangrail of een stoep rijdt, is de normale reactie dat je naar de andere kant gaat sturen. En dat is in dit ongeluk helemaal niet gebeurd. Integendeel, de chauffeur is recht op de muur afgereden”, klinkt het. IFS weerlegt de kritiek dat ze met hun onderzoek willen bewijzen dat de chauffeur een wanhoopsdaad heeft gepleegd. “We willen gewoon de waarheid achterhalen”. De ouders betalen zelf voor het onderzoek. De wetenschappers zijn bereid hun bevindingen over te maken aan het Zwitserse gerecht.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content