Nooit gezien: 1.258 km file door sneeuwval

© Belga

Door de hevige sneeuwval heerste er grote chaos in het verkeer. Er stond meer dan 1.200 kilometer file op de Belgische snelwegen, meer dan ooit voordien. GPS-producent TomTom telde op alle wegen samen meer dan 4.000 kilometer file.

Nooit eerder stond er meer dan 1.000 kilometer file op de Belgische snelwegen. Even na 17 uur is 1.258 km file gemeten. Ook bij de vorige records was de verkeersellende een gevolg van zware sneeuwval. De gewestwegen meegeteld stond er meer dan 4.000 kilometer file.
Vrijdagmiddag kwamen wolken met sneeuw opzetten vanuit het noorden. Daardoor kan vooral in het westen 1 tot 5 centimeter sneeuw vallen. Dat heeft een grote invloed op de avondspits die heel moeilijk verloopt, vooral in Antwerpen. De strooidiensten waren nochtans de hele dag druk in de weer, maar dat heeft niet mogen baten.

Sneeuw en incidenten
De combinatie van verse sneeuw, verminderde zichtbaarheid en enkele kleine incidenten zorgen overal in Antwerpen, Vlaams-Brabant en Limburg voor vertragingen op de weg. De situatie in Antwerpen is het meest problematisch, zo is vernomen van Hajo Beeckman, woorvoerder van het Vlaams Verkeerscentrum.

Traag tot zeer traag verkeer
“Alle snelwegen en lokale wegen in de provincie Antwerpen zijn moeilijk berijdbaar. Er is verder hinder in het oostelijke deel van Vlaams-Brabant, met inbegrip van Brussel, en in Noord- en Midden-Limburg. Overal is daar traag tot zeer traag verkeer”, aldus Beeckman. In de vooravond breidde de hinder zich uit tot over het hele land. Er stond meer dan 1.200 kilometer file.

Record verpulverd
Het filerecord werd daarmee verpulverd. Het vorige record, 948 kilometer, werd gevestigd op 10 februari 2010. Op plaats drie staat nu 20 december 2010, met een filelengte op de snelwegen van 697 kilometer. Het vorige record van een avondspits was gevestigd op 19 december 2010 en bedroeg 546 kilometer, dus minder dan de helft van het nieuwe record.

TomTom: 4.083 kilometer file
Volgens GPS-leveranciers TomTom staat er 4.083 kilometer file op de Belgische wegen, inclusief de secundaire wegen. Er zijn in totaal 1.074 verkeersopstoppingen en de totale vertraging voor de automobilisten is opgelopen tot 184 uur en 13 minuten. Dat meldt Wouter Glaser van TomTom.

“Het is lang geleden dat ik nog zoiets heb gezien”, aldus Glaser. In en rond Brussel is de situatie het ergst. Daar staan, inclusief de secundaire wegen en de straten, 517 verkeersopstoppingen, goed voor 714 kilometer file. Ook in Antwerpen is het aanschuiven met 159 opstoppingen en in totaal 517 kilometer file. Met dat verschil dat de situatie in Antwerpen vooral problematisch is op de ring en de gewestwegen, daar waar het verkeer in Brussel ook in de gewone straten vast is komen te zitten.

In Groot-Gent staat 400 kilometer file. In Wallonië is het vooral in en rond Charleroi bumperkleven, met 238 kilometer file. Het langst aanschuiven is het op de A13-E313 Antwerpen-Luik tussen het knooppunt Borgerhout en dat van Diepenbeek (105 minuten over 81 km), de A13-E313 Luik-Antwerpen tussen Hasselt-Oost en het knooppunt van Borgerhout (101 minuten over 77 km) en de A15 Luik-Bergen tussen St-Georges en Gosselies-Noord (51 minuten over 65 km).
Publiek geraakt niet bij VTM-live-programma The Voice

Vtm moest in de vooravond dringend op zoek naar publiek voor de liveshow van talentenjacht ‘The Voice Van Vlaanderen’. De toeschouwers werden verwacht om 19 uur, maar veel mensen zaten vast in de monsterfiles op de snelwegen.

“We hadden 1.500 toeschouwers uitgenodigd in de studio in Lint”, zegt Sara Vercauteren van vtm. “Een paar honderd mensen minder is niet zo erg, maar er moet wel genoeg ambiance zijn.”

Daarom ging vtm dringend op zoek naar extra volk via onder meer Facebook en Twitter en werden verenigingen in de buurt aangsproken om mensen te leveren.

Strooiwagens in de file
Alle Vlaamse snelwegen en gewestwegen zijn in de loop van de dag preventief gestrooid. Dat is te horen bij het Agentschap Wegen en Verkeer. “We zijn om 10 uur deze ochtend begonnen met preventief te strooien”, zegt Jo Lieben van Wegen en Verkeer. “De vrachtwagens zijn heel de dag blijven rijden, zodat alle wegen tijdig waren gestrooid.”

Toch is het op sommige plaatsen gevaarlijk glad, omdat het blijft sneeuwen. “We hebben nog verschillende strooiwagens op de baan, maar die staan ook vast in de files”, zegt Lieben. “Daardoor is het momenteel moeilijk om de weg open te houden.”

Niet gestrooid in Brussel
In Brussel is helemaal niet gestrooid. Het hoofdstedelijk gewest was niet voorbereid op de sneeuwval. Woordvoerster Inge Paemen bevestigt dat de Brusselse strooidienst niet preventief gestrooid heeft. “Dat is zinloos, want het is al droog sinds maandag”, meldt ze.

“Het strooizout moet zich kunnen mengen met de sneeuw, door het verkeer, voor het zout inwerkt op de sneeuw.” Ze meldt nog dat de strooiwagens vrijdag omstreeks 15 uur bij het vallen van de eerste sneeuwvlokjes uitgereden zijn. De strooiwagens kwamen daarna echter vast te zitten in de verkeersdrukte van de avondspits.

Veel hinder voor de bussen van De Lijn

Ook de bussen van de Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn ondervinden heel wat hinder van de sneeuw. De dienstverlening verloopt overal verstoord met vertragingen van een halfuur tot een uur. Ook is een aantal belbusritten geannuleerd. De Lijn probeert de reizigers die gereserveerd hebben, te verwittigen.

Beperkte hinder voor het treinverkeer
De sneeuwval heeft slechts kleine vertragingen op het spoor tot gevolg. “Voorlopig valt de hinder mee”, zegt Frédéric Petit van Infrabel. “Hier en daar moeten treinbestuurders hun snelheid aanpassen door de sneeuw, met kleine vertragingen tot gevolg.” Vanuit Brussel rijdt ongeveer één trein op de drie te laat.

Netwerk Belgacom overbelast
‘Wegens het slechte weer ondervinden wij op dit moment hinder op ons netwerk. Onze excuses voor het ongemak’, tweette telecombedrijf Belgacom. Het betreft geen algemeen technisch probleem, eerder een congestieprobleem op sommige plaatsen. “Als veel mensen gelijktijdig bellen, kan het gebeuren dat ze hun beurt moeten afwachten”, lichtte woordvoerster Frédérique Verbiest toe.

Veel geblokkeerde automobilisten wilden blijkbaar gelijktijdig het thuisfront verwittigen van de latere thuiskomst. Bij Mobistar waren er geen noemenswaardige problemen, enkel congestieproblemen op een beperkt aantal plaatsen langs autosnelwegen. Sms’en kan wel, aldus woordvoerster Patti Verdoodt. Bij Base was niemand meteen bereikbaar voor een reactie.

Website verkeersinfo overbelast
De website van het Vlaams Verkeerscentrum is door overbelast door de vele mensen die zich willen informeren over de toestand op de wegen. De website schakelde over op een afgeslankte versie.

Ook in Nederland grote chaos door de sneeuwval
Ook in Nederland heerst chaos door de sneeuwval. Het treinverkeer is ontregeld, er staat honderden kilometers file en vliegtuigen blijven aan de grond. Vrijwel het hele land raakte onder de sneeuw bedolven.

Voor de provincies Friesland, Noord-Holland, Zuid-Holland en Zeeland waarschuwde het KNMI dat het er intensief zou sneeuwen. Later gold die waarschuwing ook voor Utrecht en Flevoland. Rond 6 uur ’s ochtends viel de eerste sneeuw. Daarna trok het sneeuwfront langzaam naar het zuiden. De sneeuwbuien duurden gemiddeld 3 tot 4 uur.

Geen treinen naar Amsterdam
Het treinverkeer ondervond flinke overlast. Van en naar Amsterdam en Utrecht reden zelfs helemaal geen treinen meer. Wissels raakten defect, doordat er sneeuw en ijs tussen was gaan zitten. Ook het lokale openbaar vervoer leed onder de sneeuwval. Zo reden er in Den Haag minder trams. In Amsterdam moesten bus- en tramreizigers rekening houden met vertragingen van 5 minuten of langer.

Op het hoogtepunt stond er in Nederland 831 kilometer. Daarmee stond deze spits op de vierde plaats in de ANWB-file top 10 aller tijden. Rijkswaterstaat waarschuwde voor “gevaarlijke rijomstandigheden” en riep samen met de ANWB voorlopig niet meer de weg op te gaan en een noodzakelijke reis nog wat uren uit te stellen.

Door de sneeuw en gladheid gebeurden meerdere ongevallen. In en om de grote steden werd het flink glad.

Op Schiphol moeten passagiers eveneens rekening houden met vertragingen. Als gevolg van de sneeuwval komen er per uur minder vliegtuigen binnen en kunnen er ook minder vertrekken, aldus een woordvoerder.

Schaatspret

De vrieskou zorgt niet alleen voor fileleed, maar ook mogelijk voor schaatspret.

De Kraenepoel is in Oost-Vlaanderen traditioneel de eerste plaats waar geschaatst kan worden. Momenteel is het nog verboden om de vijver te betreden, maar het gemeentebestuur plaatst er al afvalkorven en mobiel sanitair en spant de gevaarlijke plaatsen op de vijver af. Zaterdag om 08.30 uur wordt een nieuwe meting uitgevoerd. Als het ijs minstens 8 centimeter dik is, wordt de vijver vrijgegeven. Twee jaar geleden trok de Kraenepoel in Aalter tot duizend bezoekers.

Het ijs in het Antwerpse Rivierenhof en het Stadspark is nog niet voldoende dik. “Vanaf 12 centimeter wordt het veilig geacht, maar dan moet de burgemeester nog zijn toestemming geven. In De Schorre (Boom), het Vrijbroekpark (Mechelen) en het Zilvermeer (Mol) is het ijs nog lang niet voldoende dik.

In West-Vlaanderen hangt vrijdagmiddag de rode vlag aan de Damse Vaart. Momenteel is het ijs zelfs nog te dun om te beginnen met metingen. Hetzelfde verhaal gaat op voor de Brugse Reien. Ook het Zegemeer in Knokke is nog niet dicht.

In Vlaams-Brabant zal, indien de weersvoorspelling klopt en het dus blijft vriezen, het schaatskampioenschap van Merchtem doorgaan op de kerkvijver ter hoogte van Passerel. Ook worden de komende dagen schaatsliefhebbers verwacht aan De Zoete Waters in Oud-Heverlee en op meerdere vijvers en meren in onder meer Heverlee, Rotselaar en Kessel-Lo.

De Limburgse waterplassen die bij langdurig vriesweer het populairst zijn om te schaatsen, hebben voorlopig nog onvoldoende ijsdikte om zonder risico’s de schaatsen aan te binden.

Waarschuwing
Het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB) waarschuwt nog dat het levensgevaarlijk is om het ijs te betreden waar het verboden is. “In principe is het betreden van bevroren wateroppervlaktes in natuurgebieden van het ANB verboden. Enkel wanneer expliciet vermeld wordt dat het kan, is het toegelaten. Maar dan wel op eigen risico”, klinkt het. (Belga/TE/EE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content