Mobiliteitsexpert Willy Miermans over rekeningrijden: ‘Minister Weyts vergist zich’

© belga
Michel Vandersmissen
Michel Vandersmissen Redacteur van Knack

De Vlaamse regering wil tegen 2024 het rekeningrijden invoeren. Mobiliteitsexpert Willy Miermans zegt dat er anders gerekend moet worden.

1. Is het een goed idee om het rekeningrijden in heel Vlaanderen in te voeren?

Men zou beter van start gaan in de twee grootstedelijke gebieden in Vlaanderen, Antwerpen en Brussel. Daar staan nu eenmaal de meeste en de langste files. Daar kun je een tarief invoeren waardoor het overschakelen op alternatieven, zoals het openbaar vervoer, aantrekkelijker wordt.

2. Hoe duur wordt het rekeningrijden?

Om het gedrag van de autogebruiker te wijzigen, zullen de aangerekende bedragen substantieel moeten zijn. Ik spreek dan niet over een of twee cent per kilometer, maar over tien cent per kilometer en veelvouden daarvan. Een gemiddelde woon-werkverplaatsing bedraagt in Vlaanderen 19 kilometer. Tegen twee tot drie cent per kilometer levert dat geen gedragsverandering op. Bovendien moet je de tarieven differentiëren: rijden in een file rond Antwerpen moet veel duurder zijn dan op landelijke wegen tijdens de daluren.

Stop het schaarse geld niet langer in de uitbreiding van de wegcapaciteit. Dat is contraproductief.

3. Kunnen die kosten gecompenseerd worden door een verlaging van de vaste autokosten?

Nee. Daarin vergist Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) zich. De belangrijkste vaste autokosten waarop de overheid invloed heeft, zijn de ‘belasting op inverkeerstelling’ (BIV) en de verkeersbelasting. Samen zijn die slechts goed voor enkele honderden euro’s.

4. Biedt Vlaanderen genoeg alternatieven qua mobiliteit?

Helemaal niet. De treinen zitten nu al barstensvol tijdens de piekuren, ze rijden niet stipt en het aanbod is slecht. Ik woon in Maaseik. Het dichtstbijzijnde treinstation bevindt zich op 25 kilometer.

5. Welke maatregelen moet Vlaanderen nemen in afwachting van de invoering van het rekeningrijden?

Stop het schaarse geld niet langer in de uitbreiding van de wegcapaciteit. Dat is contraproductief, zoals gebleken is in Nederland. Investeer in goed openbaar vervoer en een degelijk fietsbeleid. Zo maak je rekeningrijden verteerbaar en kies je voor de duurzaamste systemen. Ontlast stedelijke centra door parkeerregulering en circulatiebeperking. Daarmee kun je het gedrag beter sturen dan met rekeningrijden. En maak werk van de responsabilisering van huishoudens, instituten en bedrijven wanneer het gaat over hun locatiekeuze. En schaf de salariswagen met tankkaart af.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content