Elke Roelant

Dagboek uit Antarctica: ‘Er is meer nodig dan de verwarming een graadje lager zetten’

Elke Roelant Deelneemster aan de International Antarctic Expedition

Na alle schoonheid van de afgelopen dagen, toont Antarctica helaas ook de impact van de mens.

Deception Island – In de ochtend varen we via Neptune’s Bellow Deception Island binnen. De vulkaankrater doemt in de vroege ochtend op uit de mist. Na alle schoonheid van de afgelopen dagen, toont deze plek helaas ook de impact van de mens. Op deze historische plek worden de resten bewaard van een station van walvisjagers dat jarenlang in gebruik is geweest. De verroeste oliecontainers, vervallen boten en barakken worden bewaard als blijvende herinnering aan deze minder fraaie pagina uit de Antarctische geschiedenis.

Resten van een station van walvisjagers.
Resten van een station van walvisjagers.© Elke Roelant

De moeizame weg naar Parijs

Aan boord worden nog steeds presentaties gegeven, met regelmatig een update over klimaatverandering door David Hone, Climate Change Advisor in het Shell CO2 team. In 2015 vindt opnieuw een klimaatconferentie plaats, de opvolger van eerdere en vaak teleurstellende conferenties in Kyoto, Kopenhagen, Durban. De verwachtingen zijn zeer hoog gespannen, maar de weg naar Parijs is een zeer langzaam en moeizaam proces. De komende maanden zullen de deelnemende landen moeten meedelen wat zij willen bijdragen aan het afremmen van klimaatverandering. Wellicht is de grootste winst die in Parijs behaald kan worden het feit dat landen enigszins eensgezind hun handtekening zetten onder een document dat nogmaals bevestigt dat we actie moeten ondernemen en daarbij een aantal concrete doelen noemt. Maar we zijn nog te ver verwijderd van het 2 graden doel om het tegen de huidige snelheid der veranderingen te halen. We zijn nog niet op de goede weg.

Wat kan ik doen?

Intussen heeft Antarctica een onuitwisbare indruk gemaakt. Het is een plaats om nooit te vergeten en voor altijd te koesteren. Maar deze reis roept vooral ook de vraag op: wat kan ik doen. Dat er meer nodig is dan de verwarming een graadje lager zetten en de fiets boven de auto te verkiezen is intussen klaar als een klontje. Het vat dat we vullen, is meer dan halfvol op de weg naar 2 graden opwarming. Het is dus bovenal zaak op globale schaal te komen met maatregelen die effect hebben. Deze uitdaging moeten we samen aanpakken…

Partner Content