Welke impact heeft de ontruiming van de Gazastrook?

ZE'EV STERNHELL: Het vervolg is moeilijk te voorspellen. Vermoedelijk zal premier Ariel Sharon geen verdere stappen ondernemen voor een ontruiming op de Westelijke Jordaanoever. Hij zal integendeel nederzettingen bijbouwen, en op die manier nieuwe 'feiten' creëren die onomkeerbaar zijn. Zal de ontruiming ons dichter bij een overeenkomst met de Palestijnen brengen? Ik ben niet optimistisch. Ik betwijfel of Sharon in staat is om de voorwaarden voor een leefbare...

ZE'EV STERNHELL: Het vervolg is moeilijk te voorspellen. Vermoedelijk zal premier Ariel Sharon geen verdere stappen ondernemen voor een ontruiming op de Westelijke Jordaanoever. Hij zal integendeel nederzettingen bijbouwen, en op die manier nieuwe 'feiten' creëren die onomkeerbaar zijn. Zal de ontruiming ons dichter bij een overeenkomst met de Palestijnen brengen? Ik ben niet optimistisch. Ik betwijfel of Sharon in staat is om de voorwaarden voor een leefbare Palestijnse staat te creëren, waarin Palestijnen vrij van noord naar zuid kunnen reizen. Het strategische doel van Sharon is de Westelijke Jordaanoever in kantons op te delen. STERNHELL: Zionisme was de verovering van het land, en het aantrekken van joden om het te bezetten. Maar de grote historische vraag is of het proces op een dag een eindpunt bereikt. Voor mij was dat in 1949. Wat er nadien gebeurde, is voor mij niet legitiem. Dat is de grote vraag voor de kolonisten: kunnen ze doorgaan of niet? Ze beroepen zich op historische rechten, niet op mensenrechten of op universele rechten. Voor hen bestaat er geen onderscheid tussen de nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever en de gebieden die ze zestig jaar geleden veroverd hebben. De nationalistische, messianistische zionisten willen zelfs nog een stap verder gaan. Zionisme houdt voor hen niet op bij de verovering van het grondgebied. Zij willen ook de maatschappij inpalmen. Ze willen van Israël een soort Iran (een theocratie) maken. Maar de Israëlische maatschappij is daarvoor te complex. STERNHELL: Israël heeft geen grondwet waarin Synagoge en Staat van elkaar gescheiden zijn. Dat zou ook vandaag nog steeds moeilijk te verwezenlijken zijn, want de seculiere joden willen geen religieuze wetten aanvaarden, en de religieuzen willen Israël niet definiëren als een seculiere staat. STERNHELL: Dat is moeilijk te verwezenlijken. Eerst zouden we er moeten in slagen om van de joodse religie een persoonlijke belevenis te maken en niet langer een sociale kwestie. Maar daar zijn we nog lang niet. STERNHELL: Ik ben niet naar Israël gekomen om te leven in een binationale staat. Daarvoor is ook de grootvader van mijn echtgenote in 1904 niet naar hier gekomen. Als ik ervoor kies om te leven als een minderheid binnen een staat, ken ik andere plaatsen, waar het leuker is om te leven.