JA

Opgetekend door Lieve Reynebeau

‘De Amerikaanse multinational Clear Channel Entertainment is mede-eigenaar van het bulk van de festivals en optredens in Vlaanderen. Daarnaast beheert hij ook een aantal grote concertzalen. De laatste jaren kocht hij de concertorganisatoren Sound & Vision, On the Rox, Make it Happen… Hij voert een agressieve politiek, gooit grote budgetten in de strijd en streeft naar een monopolie. Een aantal festivalorganisatoren krijgt het daardoor moeilijk, zoals House Torhout dat bijvoorbeeld niet op kan tegen I Love techno Outdoor.

Variety voelt de druk van Clear Channel ook, maar wij staan er nog. Met Jazztronaut organiseren we dit jaar vijf festivals en ongeveer 200 concerten, dat is niet niks. Er komt jaar na jaar veel volk naar Beach Rock en vorig jaar hadden we nog David Bowie, toch niet de minste. Beach Rock neemt dit jaar een sabbatical, we slaan dus een jaartje over. Op zich is dat niets bijzonders, Pukkelpop heeft dat ook al eens gedaan bijvoorbeeld. Voor Beach Rock hadden we al een aantal goede groepen voorzien, maar omdat een paar headliners op het laatste moment afzegden, konden we niet de kwaliteit en programmalijn brengen die we wensen. Daarop hebben we besloten een jaar over te slaan, liever dat dan een festival te organiseren waar we niet voor honderd procent achter staan. Het is dus niet door Clear Channel Entertainment dat we die beslissing genomen hebben. Wij houden voortdurend contact met de artiesten en hun agenten, dus waarom zouden zij dan niet willen deelnemen aan onze festivals?

Clear Channel voert een zeer harde politiek en wil bij wijze van spreken in elk dorp een festival neerzetten. Het investeert zwaar in gages, waarvoor het blijkbaar veel geld op tafel kan leggen. Vele zomerfestivals kunnen daar niet tegenop. Zij moeten dan aankloppen bij Clear Channel Entertainment, dat zich profileert als een groothandelaar in artiesten. Vaak levert Clear Channel het hele programma van een festival, van Rock Werchter over Marktrock, Dour, Dranouter… Het is moeilijk de toekomst te voorspellen, maar het is duidelijk dat Clear Channel naar een monopolie streeft en dat zal nare consequenties hebben.’

‘Het is heel simpel: een festival moet een visie hebben, het moet iets uitstralen. Als je een goed verhaal hebt, zowel naar de artiesten als naar het publiek toe, dan kun je iets bereiken. Dat heeft weinig met budgetten te maken. Tenzij je geen goed verhaal hebt en je credibility moet kopen, natuurlijk.

Festivals spreken tot de verbeelding in Vlaanderen, het festivalleven bloeit. Er komen festivals bij, er verdwijnen er en er zullen nieuwe komen. Veel organisatoren denken: “De koeien van de wei, een podium erop en hupsakee.” Maar zo werkt het niet. Het is als het verhaal van het blad Bonanza dat in alle glorie Humo ging verslaan. We hebben gezien hoe lang dat geduurd heeft. Je moet een visie uitbouwen met goede namen, met een goede organisatie. Die dingen leer je jaar na jaar en het kan altijd beter. Volgens mij heeft een aantal organisatoren de tijd niet genomen en gedacht dat het allemaal vanzelf zou gaan.

Dankzij de massamedia breken buitenlandse groepen soms op hetzelfde moment wereldwijd door. Die groepen kunnen uiteraard niet overal tegelijk spelen en kiezen daarom voor bepaalde festivals om hun carrière uit te bouwen. Vaak laten ze zich daarbij leiden door de adviezen van hun collega-artiesten. Maar ze kiezen altijd eerst voor evenementen met een reputatie. Zo is I Love Techno heel bekend, de DJ’s staan bij wijze van spreken te wachten om te mogen spelen. Daar gaat het dus niet om hun gage. De sterren kunnen overal ter wereld draaien, van Ibiza tot Brazilië. Zij moeten keuzes maken. Waarom zouden zij opteren om voor veel geld op een klein festival te spelen, als ze ook op een gerenommeerd festival kunnen optreden?

Daarnaast legt de overheid de laatste jaren steeds meer regels op, wat soms nodig is. Maar daardoor gaan de kosten voor de organisator omhoog, wat ook een struikelblok is voor een aantal mensen, denk ik. Laten we voorzichtig zijn met festivals, ze zijn een stukje vakantie voor mensen die niet met vakantie gaan. De politiek moet ze constructief ondersteunen, met haalbare regels qua veiligheid die het publiek, de festivals en uiteindelijk ook het land ten goede komen.’

NEE

‘Clear Channel streeft naar een monopolie.’

‘Groepen kiezen voor festivals met een reputatie.’

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content