PIET DE MOOR OVER HET EUROCENTJE

Heel wat mensen generen zich om één centje wisselgeld terug te krijgen bij de bakker. Waarom eigenlijk? De klant krijgt waar hij recht op heeft. Maar in het gezelschap van getuigen (voel je de criminele sfeer?) gedraagt hij zich alsof hij dat centje persoonlijk van de bakkersvrouw afhandig heeft gemaakt. Terwijl de bakkersvrouw die gêne helemaal niet voelt. Het lijkt wel alsof zo'n muntje zich gaat wreken door de menselijke waardigheid van de ontvanger naar beneden te halen. Dat centje zou ons dus toch enig ontzag en zelfs wat angst moeten inboezemen, want het doet iets met ons ...

Heel wat mensen generen zich om één centje wisselgeld terug te krijgen bij de bakker. Waarom eigenlijk? De klant krijgt waar hij recht op heeft. Maar in het gezelschap van getuigen (voel je de criminele sfeer?) gedraagt hij zich alsof hij dat centje persoonlijk van de bakkersvrouw afhandig heeft gemaakt. Terwijl de bakkersvrouw die gêne helemaal niet voelt. Het lijkt wel alsof zo'n muntje zich gaat wreken door de menselijke waardigheid van de ontvanger naar beneden te halen. Dat centje zou ons dus toch enig ontzag en zelfs wat angst moeten inboezemen, want het doet iets met ons wat grotere bedragen helemaal niet kunnen. In plaats van ons te verheffen, vernedert het ons. Wie had dat ooit van zo'n onnozel muntje gedacht?blogs.knack.be/pietdemoor Premier Erdogan haalde de afgelopen weken fel uit naar Israël en gebruikte daarbij bewoordingen die er bij het religieus-conservatieve deel van zijn achterban ingaan als zoete koek: 'God zal vroeg of laat diegenen straffen die de onschuldigen onrecht aandoen.' Minister van Onderwijs Hüseyin Celik legde eerder alle lagere en middelbare scholen een minuut stilte op 'om de kinderen van Gaza te herdenken'. Dat kwam hem op striemende kritiek te staan van pedagogen en kinderpsychiaters, die de beslissing 'lichtzinnig' en 'onverantwoord' noemden. Een leraar bestempelde in een lezersbrief aan de krant Hürriyet het initiatief van Celik als een 'protest en een politiek standpunt. Het is een schande dat de Turkse kinderen daarvoor misbruikt worden.' Het is leerrijk Celiks initiatief af te wegen tegen de recente controverse over de campagne waarin Turkse burgers zich in erg algemene termen verontschuldigen voor het leed dat de Armeniërs werd aangedaan en het onheil dat de campagnevoerders over zich daarmee afriepen. Daaruit kan je alleen maar besluiten dat er blijkbaar voor miserie verschillende maatstaven bestaan, en dat zelfs uit de pijnlijkste gebeurtenissen politieke munt geslagen kan worden. blogs.knack.be/turkije Het staat als een paal boven water dat we ons de vraag moeten stellen over de menswaardigheid van onze wetten. Kunnen we het ons veroorloven om de mens op te delen in een bestaande biologische component en een niet-bestaande legale non-entiteit? In ieder geval is één zaak duidelijk. Oulematou Niangadou was een mens. Ze werd het slachtoffer van brutaal racisme. Het minste wat we kunnen verwachten is dat we haar ook als mens behandelen. blogs.knack.be/vrijetribune Waar vindt men in bundels van hedendaagse Vlaamse dichters sporen van ongegeneerd taalplezier terug? Frisheid van woorden die de lezer aanademen? U moet maar eens Vlaamse lyriek ter hand nemen. Vrolijker wordt u er zeker niet van. Doch denk er eens over na: misschien is juist die speelsheid, het meest kritische antwoord op de tegenwoordige ontwikkelingen, een spel dat grote aandacht, waakzaamheid en concentratie eist, zowaar filosofische deugden. blogs.knack.be/vrijetribune