Han Renard

Geen complot, wél oneerlijke concurrentie. Dat zegt Luc Olivier, salesmanager van Abelag,

de Belgische luchtvaartmaatschappij die het in de strijd om het contract voor de buitenlandse vluchten van koning en regering moest afleggen tegen het Portugese Hi Fly.

‘Er is grote verontwaardiging ontstaan omdat koning Albert II voor zijn officiële buitenlandse bezoeken in de toekomst per Portugese Airbus vervoerd zal worden. Maar door de manier waarop de tender was opgesteld, kon een Belgische maatschappij nu eenmaal onmogelijk als beste naar voren komen.’ Dat zegt Luc Olivier, die namens Abelag met het departement Defensie over het veelbesproken contract onderhandelde.

‘De tender van Defensie vertrok van de Europese luchtvaartnormen. Maar in België worden in vergelijking met Portugal heel wat extra veiligheidseisen opgelegd aan operatoren. Met de bijkomende kosten die daaruit voortvloeien, heeft men jammer genoeg geen rekening willen houden’, legt Olivier uit.

‘Ik zeg niet dat het Portugese Hi Fly morgen uit de lucht dondert,’ vervolgt hij, ‘maar Abelag staat voor kwaliteit en strikte veiligheidscontrole. Heel wat anders dan het avontuur waarin Defensie zich nu heeft gegooid. Wij waren er vrij zeker van dat wij met Jetair Fly en onze kleinere Boeing 767 het beste product voor deze opdracht in huis hadden. Maar wij voelden al snel nattigheid. We hebben daarom verschillende aangetekende brieven aan Defensie gericht met de vraag om in de procedure ook rekening te houden met die moeilijker becijferbare elementen. Zonder resultaat.’

Hoewel de samenwerking met de militairen van Defensie correct verlopen is – ‘zij konden niet anders dan werken binnen de vooraf bepaalde krijtlijnen’ – heeft dit dossier volgens Olivier een bijzonder wrange nasmaak. ‘Aan de ene kant legt de Belgische overheid haar luchtvaartsector strenge eisen op. Aan de andere kant weigert ze die in aanmerking te nemen bij het uitschrijven van een offerte en zet ons op die manier buitenspel. Het is alsof men ons verplicht met een bestelwagentje te racen tegen een koersauto’, aldus Olivier. ‘De pijnlijke ironie is dat de koning en de leden van Belgische regering nu in een vliegtuig worden gestopt dat, als het aan een in België geregistreerde luchtvaartmaatschappij toebehoorde, zijn technische capaciteiten, waarmee het op Defensie zo een indruk heeft gemaakt, van de Belgische luchtvaartautoriteit uit veiligheidsoverwegingen niet eens zou mogen benutten.’

De Belgische luchtvaartsector loopt intussen een contract van 40 à 50 miljoen euro mis. ‘Dat doet pijn in de huidige economische situatie en stemt tot nadenken. Ik hoor verschillende ceo’s uit de sector zich hardop afvragen hoe zinvol het nog is om een luchtvaartmaatschappij in België uit te bouwen.’

Han Renard

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content