‘De VRT mag geen nieuw exclusiviteitscontract met Woestijnvis afsluiten. Eerst moet de relatie met Sanoma en Corelio uitgeklaard worden’, zegt mediaspecialist Carl Decaluwé van CD&V.

Vlaams Parlementslid Carl Decaluwé (CD&V) kijkt met argusogen naar de nieuwe bewegingen in het Vlaamse medialandschap. Zowel de verstrengeling tussen Corelio (uitgever van onder meer De Standaard) en de VRT (via de VAR-reclameregie) als die tussen Sanoma en Woestijnvis (die voortaan samen Humo gaan maken) baart hem zorgen.

Begin december van vorig jaar onthulde Decaluwé in De Morgen een schimmige aandeelhoudersovereenkomst tussen de VRT en Corelio. De VAR is voor 90 procent in handen van de openbare omroep en voor tien procent eigendom van Corelio. Toch krijgt Corelio een aandeelhoudersvergoeding van 33,3 procent uitgekeerd. In 2008 ging het om 300.000 euro, terwijl dat – gezien de krachtverhoudingen in de raad van bestuur – slechts 90.000 euro mocht zijn.

De zaak werd erg netelig toen Piet Van Roe de nieuwe VRT-baas werd. Van Roe was tot 2008 gedelegeerd bestuurder van Corelio en zat nog altijd in de raad van bestuur. Als VRT-baas werd hij ook voorzitter van de VAR. Van Roe, die zich niet op een deontologische fout wil laten betrappen, nam ontslag als bestuurder bij Corelio. Vorige week lekte ook uit dat hij erop aandringt dat Corelio zijn partici-patie in de VAR zou verkopen. Corelio wil op dat aanbod ingaan, maar verwacht wel een eerlijke prijs.

‘Dat moeten we goed in de gaten houden’, zegt Decaluwé nu. ‘Die hele aandeelhoudersovereenkomst ruikt naar belastingontwijking. Als dat klopt, moet de VRT een deel van de geleden schade recupereren.’

Woestijnvis

‘Dan is er ook de verstrengeling tussen Sanoma, Corelio en de VRT, via Woestijnvis’, zegt Decaluwé.

‘De Vijver, de groep boven Woestijnvis, neemt een participatie van 49 procent in Humo. Sanoma, de huidige eigenaar van Humo, neemt een belang van 25 procent in Woestijnvis. Bovendien is Corelio voor 40 procent eigenaar van De Vijver’, rekent hij voor.

Woestijnvis is groot geworden dankzij het exclusiviteitscontract met de VRT – met belastinggeld dus. Sanoma en Corelio zijn ‘alliantiepartners’ van de VRT en kunnen daardoor hun bladen én hun mensen extra promoten via de openbare omroep. Bovendien zijn Corelio en Wouter Vandenhaute belangrijke spelers in de wielersector. De VRT is een afnemer van die wielerrechten. ‘Als we dat allemaal zien, ben ik er geen voorstander van om het exclusiviteitscontract tussen Woestijnvis en de VRT te verlengen. Uiteraard maakt Woestijnvis schitterende programma’s en ik zou graag hebben dat die in de toekomst ook nog op de VRT te zien zijn. Maar dat kan ook zonder een exclusieve relatie tussen Woestijnvis en de VRT.’

Decaluwé hoopt op een debat over de relatie tussen productiehuizen, omroepen en de distributeurs. ‘De VRT moet zich bezinnen over zijn positie. Zal een openbare omroep over tien jaar nog een volledig avondvullend programma aanbieden? Zullen kijkers niet veel meer à la carte kijken? De VRT moet een groot productiehuis voor cultuur en nieuws/duiding zijn. Maar wat moet de omroep nog meer doen? Laten we die vragen eerst oplossen vooraleer we ons opnieuw voor jaren binden aan één productiehuis.’

Decaluwé bevestigt ook aan Knack dat het exclusiviteitscontract tussen de VRT en Woestijnvis een aantal perverse neveneffecten had. ‘Woestijnvis heeft niet alle programma’s gemaakt die in het contract waren afgesproken. Omdat er een forfaitaire vergoeding voorzien was, heeft het productiehuis dus geld gekregen voor programma’s die nooit werden gemaakt. De raad van bestuur van de VRT had Dirk Wauters destijds gevraagd om het contract aan te passen, maar dat is niet gebeurd’, beweert Decaluwé, die zegt dat daarover een overeenkomst werd gesloten tussen de VRT en Woestijnvis. ‘Ook daarover wil ik duidelijkheid.’

DOOR KARL VAN DEN BROECK

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content