De jury van de Knack Hercule Poirotprijs dissecteerde circa dertig thrillers, op zoek naar de beste Vlaamse misdaadroman van het voorbije jaar. De winnaar wordt op 31 oktober bekendgemaakt op de Boekenbeurs. Dat het één van de vijf volgende auteurs wordt, is zeker. Wie, dat weten we nog niet. Maar wél waarom.

Absint is het thrillerdebuut van Guido Eekhaut, die eerder al fantasy, sciencefiction en filosofisch werk publiceerde. Zijn misdaadroman speelt zich vooral in Nederland af, waar de Vlaamse inspecteur Guido Eekhaut (jawel) de AIVD moet versterken. Eigenlijk wilden ze in Brussel een lastige man kwijt. De AIVD is een politiedienst die zich toelegt op misdaad die met politiek te maken heeft. In een bijzonder spannende proloog zijn we er getuige van hoe een huurmoordenaar de linkse idealist Pieter van Boer neerknalt. De jongeman was à la Günter Wallraff gaan werken bij de uiterst conservatieve Partij Dierbaar Nederland. Zo kwam hij aan een lijst van mensen die deze extreemrechtse nationalisten steunen. En daar is ook een steenrijke Russische zakenman bij. Sommigen willen de lijst liever niet gepubliceerd zien.

Eekhaut schrijft vlot, evoceert via zijn politieman met binnenpret de Amsterdamse sfeer, en mikt aardig op zowel Nederlandse als Vlaamse lezers. Volgend jaar verschijnt een vervolg op Absint.

GUIDO EEKHAUT, ABSINT, MYNX, AMSTERDAM, 336 BLZ., 19,95 EURO. Rode aarde, het debuut van Nellie Mandel, begint als een toeristische folder voor het Canadese Prince Edward Island. Al snel verandert alles in een nachtmerrie wanneer in een restaurant in de hoofdstad Charlottetown zes bezoekers koelbloedig worden neergeschoten. Onder hen de toerist Jack Dubarez en zijn twee kinderen. Moeder Molly is aan de regelrechte executie ontsnapt omdat ze naar het toilet was. De plaatselijke politie start een onderzoek en stelt vast dat Molly verdwenen is. Ook vreemd: Jack en Molly hadden in het hotel aparte kamers. En waarom stuurt Toronto een speciale inspecteur om de politie van het eiland op de vingers te kijken? Er vallen nog meer doden, en niet alleen de politie is op zoek naar Molly.

Mandel schreef een aardig verhaal, neemt de tijd om het te vertellen en houdt van wat gefilosofeer. Blijft de vraag wie Nellie Mandel is. Volgens het achterplat geboren in Vlaanderen, volgens wat speurwerk in Amsterdam. En Mandel interviewde… Guido Eekhaut voor het blad Holland SF. Een raadseltje binnen het thrillermysterie. En een uitgever die daarvan houdt.

NELLIE MANDEL, RODE AARDE, MANTEAU, 316 BLZ., 19,95 EURO. Ook Het pigment van Ludo Schildermans is een misdaaddebuut. Geen vuistdikke roman, meer een flinke novelle waarin Schildermans heel wat interessante thema’s aanraakt. Vriendschap, ouder worden, maar vooral de rol van de kunst. En dat alles verpakt in een boeiend verhaal, rustig verteld en knap verwoord. Egon Pralic is een succesrijke schilder die mediabelangstelling niet schuwt. Heel vreemd dus dat hij op een grote overzichtstentoonstelling van zijn werk in Antwerpen niet komt opdagen. Ook al vreemd: net voor de opening van de expositie werd een werk van Pralic verwijderd omdat het volgens de vriendin van de kunstenaar niet van hem was. Terwijl de politie op zoek gaat naar Pralic, onderzoekt een restaurateur het bewuste schilderij en leren we Lucas Grimmer kennen. Ooit had hij samen met Pralic een atelier in de Antwerpse rosse buurt. Maar Grimmer had minder succes en vernielde al zijn werk. Een atypische, subtiele Vlaamse misdaadroman.

LUDO SCHILDERMANS, HET PIGMENT, QUERIDO, 195 BLZ., 18,95 EURO. Rudy Soetewey is met Vrienden aan zijn derde nominatie voor een Hercule Poirotprijs toe. Een groepje vrienden, allen lid van een toneelvereniging, spelen na een vergadering bij veel pinten een spelletje. Eerst komt de vraag wie hun favoriete onenightstand is. Later wie ze, mocht het nooit uitkomen, zouden willen vermoorden. Het lijkt allemaal heel onschuldig, tot een vrouw die werd genoemd door een lid van het clubje inderdaad vermoord wordt. En dan nog op de gruwelijke manier die de man haar had toegewenst. Hij vraagt zich terecht af of hij als bedenker van het spelletje nu niet de eerste verdachte wordt. De vriendschap binnen het groepje slaat om in argwaan, iedereen verdenkt iedereen. En zo hoort het in een degelijke whodunit.

De thrillers van Rudy Soetewey zijn van een bedrieglijke eenvoud. Een eenvoud die Hitchcock graag verfilmde en Patricia Highsmith met verve schreef. Spanning pur sang, maar met veel oog en oor voor de personages.

RUDY SOETEWEY, VRIENDEN, KRAMAT, 303 BLZ., 19,95 EURO.

Vlaamse thrillerschrijvers houden wel van historische misdaadromans. Om er maar een paar te noemen: Staf Schoeters, Johanna Spaey, Mieke De Loof en Bob Van Laerhoven schreven degelijk werk en haalden de erelijst van de Poirotprijs. Net als twee jaar geleden staat ook Lydia Verbeeck weer op de lijst van genomineerden. Verzegeld is het derde deel van haar reeks rond de energieke begijnen grootjuffrouw Amandine en juffrouw Catharina. De verhalen spelen tegen het einde van de zestiende eeuw en het Lierse begijnhof blijft de setting. Het kwaad komt meestal uit de boze stad, waar Spaanse militairen worden ingekwartierd. Maar ook het begijnhof zelf heeft zijn geheimen en minder sympathieke personages, zoals de pastoor. Verbeeck laat vlot diverse verhaallijnen door elkaar lopen. Zo wil Catharina haar baby binnen de begijnhofmuren houden, en is men op zoek naar een zegelring die de strijd tussen protestanten en Spanjaarden in een andere richting zou kunnen sturen. Intelligente, aangename historische fictie.

LYDIA VERBEECK, VERZEGELD, MANTEAU, 341 BLZ., 19,95 EURO.

DOOR FRED BRAECKMAN

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content