‘Wij willen niemands dood’

‘Charleroi en Luik staan klaar om activiteiten van Brussels Airport over te nemen’, zegt Philippe Suinen, voorzitter van de Waalse Kamer van Koophandel en Industrie.

Door HAN RENARD

Wat is het economische belang voor Wallonië van de luchthavens van Luik en Charleroi? PHILIPPE SUINEN: Luik is een vrachtluchthaven, Charleroi vooral een passagiersluchthaven. Samen zijn ze, direct en indirect, goed voor 15.000 banen. De Waalse regering heeft zwaar geïnvesteerd in de geluidsisolatie van de huizen rond Liege Airport. Daardoor kunnen in Luik de klok rond vliegtuigen opstijgen en landen. De vrachtluchthaven van Bierset is bovendien een oude militaire luchthaven met een lange start- en landingsbaan, geschikt voor elk type vliegtuig. In Charleroi is dat nog niet het geval, maar de Waalse regering heeft recent beslist om de startbaan daar tot 3200 meter te verlengen. Daardoor zullen in de toekomst ook grote vliegtuigen, die met name worden gebruikt voor trans-Atlantische vluchten, op Charleroi kunnen vliegen. Charleroi en Luik bloeien en worden almaar internationaler. De omwonenden zijn vrij tolerant tegenover de overlast: ze zíén hoe die luchthavens de economische heropstanding van hun stad in de hand werken. In Vlaanderen hoor je vaak dat Luik en Charleroi de luchthaven van Zaventem oneerlijk kunnen beconcurreren, dankzij royale Waalse overheidssteun. SUINEN: De opeenvolgende Waalse regeringen hebben veel geld in de Waalse regionale luchthavens gestoken, dat klopt. Maar de Belgische staat heeft Sabena en de luchthaven van Zaventem destijds óók sterk financieel gesteund. Kunnen de Waalse luchthavens een deel van de activiteiten van Zaventem overnemen, nu de groei van Brussels Airport in gevaar lijkt door de strenge Brusselse geluidsnormen? SUINEN: Zeker. Maar als het management en de vakbonden van Liege Airport een brief schrijven waarin ze aanbieden om de problemen van Zaventem te helpen oplossen, reageert Vlaams minister van Werk Philippe Muyters (N-VA) furieus. Terwijl dit geen kwestie van machiavellisme is: wij willen niemands dood. Overigens: het federale luchtvaartbestuur had alle chartervluchten al lang naar de Waalse luchthavens kunnen verplaatsen. Daardoor zou de geluidsoverlast boven Brussel danig beperkt zijn. De regionale luchthavens en de nationale luchthaven zijn elkaars concurrenten: staat dat een rationeel luchthavenbeleid niet in de weg? SUINEN:It takes two to tango. Het is aan de luchthavenautoriteiten van Zaventem om met ons in gesprek te gaan, maar dat doen ze niet. Er is geen énkele vorm van overleg. Dat is een vergissing, want samen staan we sterker.

‘In Charleroi en Luik zijn de omwonenden vrij tolerant tegenover de overlast van de luchthavens.’

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content