Een ambitieus businessplan en een nieuwe hoofdredacteur moeten van Apache.be in drie jaar een volwaardige nieuwssite maken, met de klemtoon op onderzoeksjournalistiek.

Zou Karl Van den Broeck (47) iets hebben met indianen? De gewezen journalist van De Morgen en ex-hoofdredacteur van Knack werkt aan een boek waarin Sitting Bull een prominente rol speelt. De voorbije weken echter heeft hij het legendarische Sioux-opperhoofd naar het achterplan geschoven om zich op een andere indianenstam te werpen. Van den Broeck volgt Georges Timmerman op als hoofdredacteur van Apache.be, de in 2009 opgerichte nieuwssite die een forum voor spraakmakende onderzoeksjournalistiek beloofde te worden. De advertentieloze betaalsite kon die ambitie nooit waarmaken. Apache.be telt momenteel 700 abonnees.

Hoe gaat u Apache.be op de kaart zetten?

Karl Van den Broeck:Toen ze me in december polsten, lag er ook een nieuw businessplan klaar. We hebben anderhalf miljoen euro nodig om in drie jaar uit te groeien tot een volwaardige, zichzelf bedruipende nieuwssite met onderzoeksjournalistiek als unique selling proposition. De driekoppige redactie wordt fors versterkt: twaalf medewerkers onder wie acht journalisten. We mikken op 11.000 abonnees. Om ons project te lanceren, willen we tijd kopen met crowdfunding. We hopen op 4000 mensen die een aandeel van 50 euro kopen, zodat we rustig met investeerders kunnen onderhandelen om de rest van het budget te verzamelen.

Van den Broeck:Links? Apache is een apolitiek project. We gaan het niet bij organisaties maar bij individuen zoeken, mensen die het niet voor de financiële maar voor de maatschappelijke return doen. We zitten nog in een verkennende fase, maar ik ervaar veel goodwill, ook bij kunstenaars, intellectuelen en andere prominenten die je op onze website kunt horen vertellen waarom Apache.be noodzakelijk is.

Hoe noodzakelijk is Apache? Wat hebben jullie toe te voegen aan het reguliere media-aanbod?

Van den Broeck:Ik ga hier de mediahuizen niet afbranden, tenslotte heb ik er mijn hele loopbaan gesleten. Maar het is duidelijk dat we voor de transitie naar onlinejournalistiek niet hoeven te rekenen op mediahuizen die nog altijd in de eerste plaats als drukkers redeneren. Hoe minder print, hoe minder hun drukkerijen renderen. Tegelijkertijd zie je dat het verdienmodel van die mediahuizen enorm onder druk staat. Door de crisis, maar vooral door de onstuitbare doorbraak van digitaal, twee factoren met zware gevolgen voor de advertentie- en lezersmarkt. Dat heeft ook een inhoudelijke impact.

Hoezo?

Van den Broek:Journalistiek wordt meer dan ooit lezersgericht: sensationeler, toegespitst op de impulskoper. Berichtgeving komt steeds vaker neer op het klakkeloos kopiëren van persberichten. Onderzoeksjournalistiek, de moeilijkste en duurste discipline, schiet er helemaal bij in. Het lijkt misschien ironisch dat uitgerekend de financieel zwakste speler zich daar sterk voor maakt, maar digitaal is veel efficiënter. Traditionele media stoppen zestig procent van hun middelen in druk en distributie. Bij ons liggen de niet-journalistieke kosten tussen de tien en twintig procent.

Bij de lancering in 2009 klonk het niet anders. Waarom is Apache.be dan al die tijd onder de publieksradar gebleven?

Van den Broeck:Aan het werk van Georges Timmerman en zijn ploeg lag het zeker niet. Apache.be zit in een catch 22: om meer abonnees en middelen te werven, moeten we een beter aanbod hebben, meer dossiers en artikels publiceren. Maar om dat te kunnen, hebben we net meer mensen en middelen nodig. Die paradox willen we met ons businessplan doorbreken.

Apache.be ontvangt dit jaar 40.000 euro van Vlaams minister van Media Ingrid Lieten (SP.A). Wat als jullie morgen iets opvangen over malversaties op het kabinet Lieten?

Van den Broeck:Dan gaan we dat zonder voorbehoud uitspitten. Ik geef toe, het is een heikel punt, maar waarom zouden we die subsidies moeten weigeren? Uitgevers en mediahuizen ontvangen jaarlijks voor 300 miljoen euro indirecte steun. Dan moeten ze niet zeuren als kleintjes zoals Apache.be ook een habbekrats krijgen. Niettemin: we willen ervan af, in ons businessplan is geen sprake meer van subsidies. Apache.be moet een pure player zijn die content levert waarvoor lezers graag betalen. Zoals De Correspondent in Nederland of het Franse Mediapart.fr.

DOOR ERIK RASPOET

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content