Bankkaart thuis vergeten? Geen probleem, dan betaal je toch gewoon via de gsm. File op weg naar de luchthaven? Via de gsm vraag je de precieze vertrektijden op en controleer je of er vertragingen zijn. E-mails versturen onderweg? Opnieuw, de gsm klaart de klus. Wat vandaag een mobiele telefoon is, wordt morgen een heuse informatieterminal met toegang tot het internet. Het toverwoord is WAP, oftewel wireless application protocol, een standaard die internetinhoud toegankelijk maakt voor draagbare telefoons en er bovendien voor zorgt dat de zaak werkt met om het even welke netwerktechnologie en eindapparatuur.
...

Bankkaart thuis vergeten? Geen probleem, dan betaal je toch gewoon via de gsm. File op weg naar de luchthaven? Via de gsm vraag je de precieze vertrektijden op en controleer je of er vertragingen zijn. E-mails versturen onderweg? Opnieuw, de gsm klaart de klus. Wat vandaag een mobiele telefoon is, wordt morgen een heuse informatieterminal met toegang tot het internet. Het toverwoord is WAP, oftewel wireless application protocol, een standaard die internetinhoud toegankelijk maakt voor draagbare telefoons en er bovendien voor zorgt dat de zaak werkt met om het even welke netwerktechnologie en eindapparatuur. Klinkt allemaal fantastisch, maar ondanks de geweldige hype zal het nog even duren vooraleer we met z'n allen aan het Wappen zijn. Eerst moeten immers nog een paar belangrijke hindernissen genomen worden, zoals snelheid van datatransmissie en informatie op de juiste maat. Een gsm kan vandaag niet meer dan 9600 bits per seconde versassen, wat eerder frustrerend dan gebruiksvriendelijk is. Ter vergelijking: de modem tussen de pc en de vaste telefoonlijn laat snelheden toe van in de praktijk 33.600 bits per seconde. En zelfs dàt wordt ervaren als storend traag. Maar, zelfs als het snelheidsprobleem van de baan is - via nieuwe systemen als High Speed Circuit Switched Data (HSCSD) en Global Packet Radio System (GPRS) - moet er ook nog wat gedaan worden aan de vormgeving van de internetinformatie. Het kleine schermpje van een gsm maakt het binnenhalen van volledige internetpagina's onmogelijk, dus komt het er voor de content providers op aan om alleen de meest relevante informatie (zonder foto's of andere illustraties) mee te sturen. Veel wordt verwacht van speciale diensten op gsm-maat, zoals de laatste beursgegevens, aankomsttijden van vliegtuigen, een korte samenvatting van het wereldnieuws... In eerste instantie informatie voor zakenmensen, want zij worden ongetwijfeld de eerste WAP-gebruikers. Als het aanbod van informatie en diensten stijgt, zal ook het doelpubliek uitbreiden. En omgekeerd. De grote doorbraak van WAP moet er komen via mobiel bankieren en e-mail. Vooral nu het eenvoudiger wordt om berichtjes via het numerieke toetsenbord van de gsm in te tikken. De moderne (WAP-)mobilofoon beschikt immers over linguïstiek talent: je moet niet meer verschillende keren op een cijfertoets drukken om bij de juiste letter uit te komen, de gsm bepaalt het juiste woord aan de hand van de lettercombinaties die je vormt. Als hij twijfelt, stelt hij twee (of uitzonderlijk drie) mogelijke antwoorden voor, waaruit je dan een keuze maakt. Alleen eigennamen en plaatsnamen moet je nog op de ouderwetse manier intikken: drie keer de 7-toets voor 'r', één keer 1 voor 'a', twee keer 5 voor 'k', en zo duurt het nog wel even vooraleer je 'Raketstraat' bij elkaar hebt geschreven. Eigennamen die vaak in je correspondentie voorkomen, kan je wel aan het woordenboek toevoegen. En als straks de spraaktechnologie op volle toeren draait, dicteer je gewoon al je boodschappen. Een hele omweg om gewoon het antwoordapparaat opnieuw uit te vinden, denken sommigen dan wellicht, maar dat klopt niet. Want doorgaans verwacht de bestemmeling dat de boodschap in tekstvorm aankomt. Wie zal de diensten leveren waarop we al dan niet zitten te wachten? In principe iedereen, precies zoals ook iedereen een website kan starten. Nokia, een van de ontwikkelaars van WAP, werkt ondertussen aan 'omgekeerde' diensten (project Esprit IV), waarbij het niet de beller is die informatie opvraagt, maar de telefoon zelf. Op basis van het profiel van de beller - informatie die opgeslagen zit in de SIM-kaart - bepaalt de telefoon namelijk welke informatie zijn baasje van dienst kan zijn. Het systeem wordt heel binnenkort gecommercialiseerd. En dan schieten hopelijk ook de Belgische operatoren wakker. Zowel Proximus als Mobistar testen naar eigen zeggen WAP en GPRS op dit moment uit, maar de implementatie laat op zich wachten. Orange heeft andere prioriteiten, meer bepaald de uitbreiding van het netwerk én het klantenbestand. Weinig enthousiasme kortom, maar alle voorspellingen wijzen in dezelfde richting: de toekomst is aan WAP. Verwacht wordt dat binnen enkele jaren meer gsm's dan pc's verbonden zijn met het internet. Dan hebben we tenminste iets te doen terwijl we in de file staan.Bart Vandormael