‘Vroeger kwamen ze een praatje met ons slaan, nu vragen ze hoe snel het internet weer werkt’

ANDY VAN DE ZANDE © WOUTER VAN VOOREN

De instap van de Chinezen in Eandis gaat dan toch niet door. Voor velen, onder wie ook het eigen personeel, een verrassing van formaat. ‘Toen ik vorige week bij een klant kwam, begroette die mij al lachend: ha, toch nog een Belg.’ Drie trouwe werknemers over hun job bij de Vlaamse distributienetbeheerder.

ANDY VAN DE ZANDE (33) technisch adviseur klanten, werkt al 10 jaar bij Eandis.

Wat houdt uw werk precies in?

Als iemand een nieuwe aansluiting voor gas wil of een bestaande wil verplaatsen of verzwaren, bekijk ik ter plaatse wat mogelijk is. Ik heb de aansluitingen van de zomerbars op het strand van Knokke mee vernieuwd. Vroeger stonden die laagspanningskasten kriskras op het strand geplaatst en de kabels ook. Dat bracht risico’s met zich mee. Als kindjes een heel diepe put op het strand zouden graven en met een metalen schop een kabel zouden raken, konden ze geëlektrocuteerd worden. Nu is alles beveiligd.

U bent technisch opgeleid, maar uw job vergt ook menselijke vaardigheden.

Zeker. Toen ik nog technicus was, kregen we ook een opleiding ‘omgaan met agressie’. Als pas afgestudeerde technicus had ik er nooit bij stilgestaan dat ik misschien wel eens elektriciteit zou moeten afsluiten bij mensen. Ooit kwam ik bij een vijftiger die stomverbaasd was dat de rekening zo lang niet was betaald. Terwijl ik aan het werk was, vroeg zijn vrouw me om hem niets te zeggen. Dat is wel heftig. Schorsingen gebeuren nu al lang niet meer, nu worden budgetmeters geplaatst.

Mocht een burgercoöperatie in Eandis toch mogelijk worden, zou u dan een aandeel kopen?

Misschien wel. Mijn huisarts begon er zelfs over dat burgers hun spaargeld in het energienet zouden moeten kunnen investeren. We zullen altijd energie nodig hebben.

CARINE SCHROYENS (53) coördinator dossieradministratie dienst studies, werkt al 26 jaar bij Eandis.

Wat houdt uw werk precies in?

We maken dossiers voor werken aan de openbare verlichting, voor de aanleg van nieuwe netten in nieuwe verkavelingen of klanten die een eigen zaak beginnen. Administratie lijkt soms misschien het zoveelste formulier invullen, maar ik probeer bij elk dossier aan de klant én aan mijn technische collega’s te denken. Ons dossier moet er ook voor zorgen dat zij veilig kunnen werken. Als op bepaalde plannen een wijziging aan het hoogspanningsnet of een gaslijn niet vermeld staat, kan dat gevolgen hebben. Heel af en toe raakt een collega wel eens verwond bij een ongeval met gas- of elektriciteitsleidingen, dan moet ik daar telkens aan denken.

Is uw werk erg geëvolueerd in al die jaren?

De energiemarkt is veel complexer geworden, er zijn veel reglementeringen bij gekomen. Vroeger braken wij de straat open en voerden ons werk uit, een week later kwam dan de telefoon- of de watermaatschappij langs. Nu werken we veel meer in synergie omdat klanten verwachten dat ze zo weinig mogelijk hinder ondervinden.

Mocht een burgercoöperatie in Eandis toch mogelijk worden, zou u dan een aandeel kopen?

Ik zou dat wel overwegen.

OLIVIER DEWULF (43) teamleider netten elektriciteit, werkt al 21 jaar bij Eandis.

Wat houdt uw job precies in?

Mijn team sluit nieuwe elektriciteitskabels aan, installeert hoogspanningscabines en lost ook dagelijkse kabeldefecten in straten op. De grotere werken dus. Zelf installeerde ik vroeger het liefst nieuwe hoogspanningscabines. Dat is secuur puzzel- en denkwerk waarbij veel fout kan lopen. Als je iets verkeerd aansluit, kun je een hele wijk zonder elektriciteit zetten. Mij is het niet overkomen. Maar ik zal nooit vergeten hoe we na een brand in het hoogste appartementsgebouw aan de kust eens met tien collega’s geprangd op een trap zeventien uur hebben gewerkt om mensen weer elektriciteit te geven.

Is uw werk erg geëvolueerd in al die jaren?

Technisch zeker, maar ook het contact met de klanten is veranderd. Vroeger kwamen mensen bij herstelwerken in de straat een praatje met ons slaan, nu komen ze meteen vragen wanneer het internet weer werkt. Ik begrijp dat wel. Mensen werken ook veel meer thuis. Als er dan een elektriciteitsstoring is, kunnen ze niet meer verder werken. Ze zullen ook sneller vragen naar een schadevergoeding. Dat gebeurde vroeger nooit.

Mocht een burgercoöperatie in Eandis toch mogelijk worden, zou u een aandeel kopen?

Uiteraard. Eandis is een zeer betrouwbare werkgever.

DOOR NATHALIE CARPENTIER, FOTO’S WOUTER VAN VOOREN

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content