JA

We zagen het al bij de ticketverkoop voor concerten van AC/DC en Metallica en nu zien we het ook bij Madonna: een aantal websites, vooral Nederlandse, koopt tickets op om ze daarna door te verkopen tegen excessieve prijzen, tot het zesvoudige van het originele bedrag. Die websites zetten een systeem van stromannen op. Zij kopen de tickets op en samen verdienen ze zo goed geld, ten koste van de gewone fans. Die praktijk vervalst de markt, want hij versterkt de schaarste die er sowieso al is.
...

We zagen het al bij de ticketverkoop voor concerten van AC/DC en Metallica en nu zien we het ook bij Madonna: een aantal websites, vooral Nederlandse, koopt tickets op om ze daarna door te verkopen tegen excessieve prijzen, tot het zesvoudige van het originele bedrag. Die websites zetten een systeem van stromannen op. Zij kopen de tickets op en samen verdienen ze zo goed geld, ten koste van de gewone fans. Die praktijk vervalst de markt, want hij versterkt de schaarste die er sowieso al is. Na de ticketverkoop voor Madonna heb ik veel reacties gekregen van mensen die het kaartje dat ze niet konden bemachtigen plots op een website zagen verschijnen voor een veelvoud van de oorspronkelijke prijs. Om dat in de toekomst te vermijden, hoop ik tegen de zomer een wet in voege te krijgen die de vrije doorverkoop verbiedt. Je ticket doorverkopen aan een vriend als je zelf niet kunt gaan, kan uiteraard nog wel. Maar de meerprijs moet dan beperkt blijven tot 10 procent, een soort administratieve kosten. In Denemarken, Noorwegen, Polen en Frankrijk bestaat zo'n verbod al, in Nederland werkt men eraan. Trouwens, wie nu een toegangskaart koopt via zo'n website, loopt het risico niet binnen te mogen, want mogelijk zitten er valse tussen. Alle tickets worden gescand aan de ingang. Ik roep dus iedereen op om géén kaartjes te kopen via die websites. Dat klopt. Maar we moeten een signaal geven om de markt te ontmoedigen. Als er minder vraag is, zal het aanbod ook dalen. Doorverkopen wordt dan minder interessant. En de prijzen blijven normaal.Ik ben uiteraard tegen illegale praktijken. Tickets beloven die er niet komen, bijvoorbeeld. Maar als voor hetzelfde ticket daags na het openen van de verkoop vijf keer de oorspronkelijke prijs wordt gevraagd, wil dat zeggen dat er kopers bestaan die bereid zijn dat te betalen. Wie het te duur vindt, koopt het niet. Wie het wel koopt, wou er oorspronkelijk al zoveel voor betalen. Dat tussenhandelaars winst maken, is eigen aan de markt. Eigenlijk zijn de wetten van vraag en aanbod bij concerttickets nú al verstoord. Concertorganisatoren verkopen tickets niet per opbod maar voor iedereen voor dezelfde prijs. Als de oorspronkelijke prijs te hoog is, bestaat immers het risico dat het concert niet uitverkocht raakt. Maar dan pas, als mensen hun werkelijke betalingsbereidheid bekend moeten maken, begint de markt te werken. Wie nu een ticket kan bemachtigen voor een populair concert, heeft dat grotendeels aan het toeval te danken: je moet tijd en toegang hebben op het moment dat de ticketverkoop start. Een alternatief is om vooraf, aan al wie een ticket wil, te vragen om zich kandidaat te stellen en 'onder gesloten omslag' een bod te doen. Als je de tickets dan verdeelt in aflopende volgorde, schakel je het toeval uit. Speculanten zullen niet meer meedoen, want als die een paar honderd euro moeten bieden, kunnen ze geen winst meer maken. Het zou afwijken van de gangbare praktijk, maar als vrije prijszetting geldt voor om het even welk ander product, waarom dan niet voor concerttickets? Tickets die tegen woekerprijzen worden aangeboden zijn te goedkoop in de markt gezet.We zagen het al bij de ticketverkoop voor concerten van AC/DC en Metallica en nu zien we het ook bij Madonna: een aantal websites, vooral Nederlandse, koopt tickets op om ze daarna door te verkopen tegen excessieve prijzen, tot het zesvoudige van het originele bedrag. Die websites zetten een systeem van stromannen op. Zij kopen de tickets op en samen verdienen ze zo goed geld, ten koste van de gewone fans. Die praktijk vervalst de markt, want hij versterkt de schaarste die er sowieso al is. Na de ticketverkoop voor Madonna heb ik veel reacties gekregen van mensen die het kaartje dat ze niet konden bemachtigen plots op een website zagen verschijnen voor een veelvoud van de oorspronkelijke prijs. Om dat in de toekomst te vermijden, hoop ik tegen de zomer een wet in voege te krijgen die de vrije doorverkoop verbiedt. Je ticket doorverkopen aan een vriend als je zelf niet kunt gaan, kan uiteraard nog wel. Maar de meerprijs moet dan beperkt blijven tot 10 procent, een soort administratieve kosten. In Denemarken, Noorwegen, Polen en Frankrijk bestaat zo'n verbod al, in Nederland werkt men eraan. Trouwens, wie nu een toegangskaart koopt via zo'n website, loopt het risico niet binnen te mogen, want mogelijk zitten er valse tussen. Alle tickets worden gescand aan de ingang. Ik roep dus iedereen op om géén kaartjes te kopen via die websites. Dat klopt. Maar we moeten een signaal geven om de markt te ontmoedigen. Als er minder vraag is, zal het aanbod ook dalen. Doorverkopen wordt dan minder interessant. En de prijzen blijven normaal.Ik ben uiteraard tegen illegale praktijken. Tickets beloven die er niet komen, bijvoorbeeld. Maar als voor hetzelfde ticket daags na het openen van de verkoop vijf keer de oorspronkelijke prijs wordt gevraagd, wil dat zeggen dat er kopers bestaan die bereid zijn dat te betalen. Wie het te duur vindt, koopt het niet. Wie het wel koopt, wou er oorspronkelijk al zoveel voor betalen. Dat tussenhandelaars winst maken, is eigen aan de markt. Eigenlijk zijn de wetten van vraag en aanbod bij concerttickets nú al verstoord. Concertorganisatoren verkopen tickets niet per opbod maar voor iedereen voor dezelfde prijs. Als de oorspronkelijke prijs te hoog is, bestaat immers het risico dat het concert niet uitverkocht raakt. Maar dan pas, als mensen hun werkelijke betalingsbereidheid bekend moeten maken, begint de markt te werken. Wie nu een ticket kan bemachtigen voor een populair concert, heeft dat grotendeels aan het toeval te danken: je moet tijd en toegang hebben op het moment dat de ticketverkoop start. Een alternatief is om vooraf, aan al wie een ticket wil, te vragen om zich kandidaat te stellen en 'onder gesloten omslag' een bod te doen. Als je de tickets dan verdeelt in aflopende volgorde, schakel je het toeval uit. Speculanten zullen niet meer meedoen, want als die een paar honderd euro moeten bieden, kunnen ze geen winst meer maken. Het zou afwijken van de gangbare praktijk, maar als vrije prijszetting geldt voor om het even welk ander product, waarom dan niet voor concerttickets? Tickets die tegen woekerprijzen worden aangeboden zijn te goedkoop in de markt gezet.opgetekend door jan jagers