Een beetje ondernemer hoedt er zich voor om te zondigen tegen twee fundamentele strategische regels bij overnames. De eerste regel zegt dat een bedrijf blijvend moet investeren in zijn core business. Overnames moeten gekaderd worden in het versterken van die core business. Verhofstadt & Co zijn dat even vergeten. Alle energie (de investeringen in bedrijfstermen) vloeide naar de overgenomen politieke eenmanszaken.

Ondertussen werden de VLD’ers ‘pur sang’ aan hun lot overgelaten, geridiculiseerd, versmacht (Neyts, Denys, Daems, ’tweederangspoliticus’ Verwilghen, Beysen, en noem maar op).

Regel twee van corporate governance zegt: ‘Beter geen overname dan een slechte overname’. VLD-voorzitter De Gucht weet dat, hij heeft het de vroegere NMBS-baas Schouppe terecht aangewreven en het heeft Schouppe even terecht zijn kop gekost. De Gucht heeft het regeltje naast zich neergelegd in de expansiedrang naar links. Want eerlijk, een Dedecker, een Van Hecke, twee ex-voorzitters van de Volksunie, dat kun je bezwaarlijk renderende overnames noemen. In ondernemerstermen: er zijn veel te veel herstructureringskosten aan om aan die personen zelfs maar wat blauwe oogschaduw te kunnen geven. De ‘return on investment’ is negatief, een financieel directeur doet dan het dossier dicht.

Ook qua marketing is het triumviraat niet bij de les. Customer satisfaction is de kern van elk commercieel succes. De politieke consument, die een blauw VLD-programmadoosje koopt, moet bij het thuiskomen vaststellen dat er in dat doosje geen blauw mannetje zit, maar een geel, een groen, een zwart of een rood mannetje. En in dat doosje zit een garantiebon waarop staat dat eventuele klachten pas na vier jaar in aanmerking kunnen worden genomen. Zo verkoop je zelfs geen simpele wekker, meer nog, het is bij wet verboden. ‘Consumer Research’ is een belangrijk instrument waarvoor de VLD-top even niet de tijd had. Zo’n research, dat is bijvoorbeeld eens simpel gaan kijken wat er in buurlanden gebeurt met gelijksoortige producten. Een blik op Nederland had al veel kunnen leren: met de situatie van D66 kan men het huidige potentieel van een links-liberale partij redelijk goed inschatten. Niet echt iets om in te investeren, zou een ondernemer met gezond boerenverstand besluiten.

Een laatste marketingaspect is communicatie. Het hoofdstuk ‘crisiscommunicatie’ heeft de VLD-top gemakkelijkheidshalve overgeslagen. Crisis, hoezo? Hadden ze daar even in gebladerd, dan hadden ze moeten weten dat ze niet als bullebakken mochten reageren op het initiatief van Beysen.

Gunter Joos, Overijse.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content