JA
...

JAPaul Vandermoere'Wij willen deze zaak niet opblazen. We wensen evenmin een polemiek te creëren. Iedereen weet onderhand welke oorzaken geleid hebben tot de lijdensweg en de ondergang van Sabena. Ondanks een beschermende hand van de overheid en minstens 50 miljard frank subsidie. Op een moment dat de financiële steun aan het vaderlandse luchtvaartsentiment eindig werd bevonden, gebruikt het nieuwe DAT 125 miljoen euro nationale steunverlening om de markt te ontwrichten. Dit hekelen we. Staatssteun als hefboom voor een agressieve prijspolitiek is ongeoorloofd, zegt de Europese regelgeving.Lufthansa, sinds 1997 zelf geprivatiseerd zonder één mark overheidshulp, ijvert voor een speelveld waar dezelfde spelregels gelden voor iedereen. Tal van Europese luchtvaartmaatschappijen pasten op eigen kracht hun structuren aan. Ze floreren nu als zelfbedruipende ondernemingen. Precies daarom aanvaarden wij deze concurrentieverstoring niet. Binnen het gedereguleerde Europese luchtvaartlandschap kan het niet dat een regering een bepaald bedrijf helpt om haar ticketprijzen te verlagen en zo de vrije markt feitelijk te omzeilen.Op zich is er niets mis met lage tarieven, op voorwaarde evenwel dat de aanbieder de geldende regels respecteert. Het komt ons voor dat DAT gewoon enkele proefballonnetjes oplaat. Hoe reageren de concurrenten? Wat is de reactie van de reisdistributie en de Belgische passagier?Lufthansa wil in dit dossier niet de boeman uithangen. En we kunnen of willen niet voor alle luchtvaartmaatschappijen spreken die in België opereren. Het valt wel op dat tot nu slechts één in Zaventem gevestigde prijsvechter de prijzenslag van DAT volgt. In een periode van herverkaveling van het Belgische marktaandeel spelen, naast het prijselement voor de diverse reissegmenten, andere criteria een even belangrijke rol. Zoals de dichtheid van het netwerk, vluchtfrequenties, gunstige vertrek- en aankomsttijden, goed georganiseerde centrale luchthavens met vlotte doorverbindingen van en naar Brussel en getrouwheidsprogramma's.'Opgetekend door Stijn Tormans en Gerry MeeuwssenNEEEtienne De Nil'Eerst en vooral: deze actie is een eenmalige en heel beperkte stunt. Het gaat over een gelimiteerd aantal zetels en bestemmingen. Bovendien is de actie amper een week geldig. We kunnen immers onmogelijk blijven overleven _ laat staan winst maken _, als we maar eenenvijftig euro voor een vlucht blijven vragen.Met de stuntprijzen willen we DAT in de eerste plaats meer merkbekendheid geven. De vluchten die we aanbieden, zijn nog maar een paar dagen opnieuw beschikbaar in het reserveringssysteem van de reisagentschappen. We hopen zo het vertrouwen van de oude Sabenacliënten terug te winnen. Abnormaal is die werkwijze niet. De meeste luchtvaartmaatschappijen bieden in hun opstartfase of in moeilijke perioden speciale tarieven aan. Maar nogmaals: het is een tijdelijke actie. Voorlopig ziet het er niet naar uit dat DAT zich in de toekomst zal profileren als een low-costmaatschappij.Ik begrijp de verontwaardiging van Lufthansa en de andere luchtvaartmaatschappijen wel. Ze hadden natuurlijk liever een concurrent minder. Maar daarom moeten ze zich nog niet als aasgieren gedragen. In tegenstelling tot wat ze beweren, hebben we ons wel degelijk aan de spelregels gehouden. We hebben onderzocht of het juridisch mogelijk was om deze campagne op te zetten. Ook de Europese Commissie is op tijd geïnformeerd over het initiatief. Ze hebben hun fiat gegeven, omdat de actie maar geldig was voor een heel korte periode. We gebruiken het overbruggingskrediet dus niet op een verkeerde manier. Als we zes maanden vluchten aan dumpingprijzen hadden verkocht, was er waarschijnlijk wel een probleem geweest.Het is trouwens niet meer dan normaal dat wij op alle mogelijke manieren vechten om een behoorlijk marktaandeel te krijgen. Er zijn investeerders gevonden die hun nek willen uitsteken voor DAT. Zij willen vermijden dat het failliet van Sabena een nog groter sociaal bloedbad gaat worden. Daarom willen we ze overtuigen dat DAT ook in de toekomst rendabel zal zijn. Het is immers de bedoeling dat DAT een vaste waarde gaat worden in de luchtvaartsector.''DAT gebruikt 125 miljoen euro steun om de markt te ontwrichten.''De andere maatschappijen moeten zich niet als aasgieren gedragen.'