Zodra de acties van de opponent in een computerspel voorspelbaar worden, is de lol ervan af. Een menselijke tegenstander biedt uitkomst, alleen zijn vrienden of familieleden niet altijd beschikbaar. De opmars van breedband opent dan ook veel mogelijkheden. Bij steeds meer computergames kun je het tegen een onbekende aan de andere kant van de wereld opnemen.
...

Zodra de acties van de opponent in een computerspel voorspelbaar worden, is de lol ervan af. Een menselijke tegenstander biedt uitkomst, alleen zijn vrienden of familieleden niet altijd beschikbaar. De opmars van breedband opent dan ook veel mogelijkheden. Bij steeds meer computergames kun je het tegen een onbekende aan de andere kant van de wereld opnemen. Andere spelletjes kunnen alleen via internet gespeeld worden, zoals de zogenaamde Massive Role Playing Games (MRPG). Je begeeft je dan in een wereld waar de personages niet door een computer, maar door (duizenden) andere mensen worden gecontroleerd. Het spel loopt dus altijd verder, ook als je zelf niet meedoet. Door de verschillende tijdzones in de wereld is er dag en nacht actie. De nu beschikbare spelwerelden lijken erg op elkaar. Alles gebeurt in een fantasiewereld, bevolkt door dwergen, elfjes en tovenaars. Je bevecht draken of lost raadsels op, vergelijkbaar met de gewone Role Playing Games. De bekendste twee MRPG's zijn Ultima Online ( www.uo.com) en Everquest ( www.everquest.com). Meer dan 150.000 mensen doen mee en betalen daarvoor zo'n 470 frank per maand. Gemiddeld spelen ze 18 uur per week. Velen zitten echter te wachten op Anarchy Online ( www.anarchy-online.com), een spel waaraan al drie jaar wordt gewerkt en dat nu elk moment van start kan gaan. Anarchy Online speelt zich in de toekomst af. Op de planeet Rubi-Ka heerst een onderdrukkend regime dat de controle heeft over de belangrijkste grondstof in de melkweg. Dat regime is eigenlijk een onderneming, Omni-Tek, die ook een immense stad heeft gebouwd. En natuurlijk zijn er rebellen die het beleid bekampen. Ook zij hebben een eigen stad, maar ze zijn niet zo goed georganiseerd als Omni-Tek. Wie het spel wil spelen, moet eerst een alter ego creëren. Er is keuze uit vier verschillende typen mensachtigen, elk goed voor een dertigtal verschillende gezichten. Het uiterlijk personaliseren doe je aan de hand van huidskleur, haardracht en kleding. Belangrijk is ook het beroep dat je kiest. Elke speler kan zich alle mogelijke vaardigheden eigen maken, maar de keuze van het beroep bepaalt de prijs die daarvoor betaald moet worden. Je kunt je in vechttechnieken bekwamen, maar evengoed in spionage, inbraak of handel. Na die beslissingen kun je alle kanten uit. Je sluit je bij Omni-Tek aan en je werkt je in het bedrijf op of je keert je tegen de machthebber en versterkt de rebellen. Terreur zaaien kan ook, maar dan staat er gauw een prijs op je hoofd. De omgang met anderen is een belangrijk onderdeel van het spel. Iedere speler heeft zijn eigen belangen en iedereen beschikt ook over een wapen. Wie iets wil bereiken, moet dus samenwerken. En op lange termijn denken, want het spel zal vier jaar duren. Het gaat echt om een paralelle wereld. Iedere deelnemer heeft een eigen flat die naar smaak kan worden ingericht. Je kunt dus ook kleding kopen om mee uit te gaan en die nadien in de kleerkast hangen. Geld en ervaring krijg je door ronddolende monsters te doden of door opdrachten te vervullen. Het gaat dan bijvoorbeeld om het vinden van 'iets voor iemand' of het transporteren van goederen. Je kunt ook een handel opzetten en zo rijk worden. Het potentieel van dit soort games is groot. Het principe is ook met RTS-games (Real Time Strategy) en sport- of actiespellen mogelijk. De ontwikkelaars zien in dat geval zelfs een betalend publiek de game bijwonen. Brood en spelen voor de 21ste eeuw?Kris De Decker