Ondergoed trek je niet zomaar aan, zeker niet als je een vrouw bent. Ook dit aspect van het vrouw-zijn is voorwerp van diepgaand wetenschappelijk onderzoek - dat zich graag 'postfeministisch' noemt. Want mag damesondergoed niet gewoon praktisch en gemakkelijk zijn, in plaats van sexy of verleidelijk?
...

Ondergoed trek je niet zomaar aan, zeker niet als je een vrouw bent. Ook dit aspect van het vrouw-zijn is voorwerp van diepgaand wetenschappelijk onderzoek - dat zich graag 'postfeministisch' noemt. Want mag damesondergoed niet gewoon praktisch en gemakkelijk zijn, in plaats van sexy of verleidelijk? In The Journal of Gender Studies verscheen een onderzoek met de aan duidelijkheid niets te wensen overlatende titel: 'You do act differently when you're in it.' Voor de slechte verstaander: het gaat dus over lingerie. Volgens de (vrouwelijke) auteur van het artikel bepaalt lingerie verschillende aspecten van de vrouwelijke identiteit: een vrouw kan bijvoorbeeld ook moeder, seksuele partner, arbeider of atlete zijn. De meeste vrouwen die aan het onderzoek deelnamen, benadrukten dat ze door hun lingeriekeuze een 'begerenswaardige aanblik' wilden bieden, in overeenstemming met het geïdealiseerde beeld wat daarover in de mainstream media bestaat. Een goede lingeriekeuze verhoogde hun zelfvertrouwen, vooral in relatie tot mannen. Wat zou overeenstemmen met het postfeministische idee dat vrouwen 'actieve seksuele actoren' worden. Helaas hoorde daar meteen ook de nuancering bij dat veel vrouwen zich 'te vet' voelen om te voldoen aan het stereotiepe beeld van de vrouw in de media, en dat ze zich vaak gedwongen voelen om 'een inspanning' te leveren voor het genot van hun partner, in hun verlangen naar zijn 'begerige blik'. Zo kwam het onderzoek tot de conclusie dat 'de postfeministische seksuele consumentencultuur geen makkelijke pasvorm biedt'. Een studie in The Journal of Consumer Culture trok het verhaal open naar damesondergoed in het algemeen, afgezien van het sexy gehalte. Want in veel gevallen zou - hoe raadt u het - comfort sterker doorwegen in de keuze dan verleidelijkheid. Ondergoed kan ook gewoon 'leuk' zijn (in het onderzoek vooral door sportieve vrouwen benadrukt), of professionele kleding ondersteunen (bij academici). Veel vrouwen blijken bij de keuze van hun ondergoed dezelfde principes te hanteren als bij de keuze van hun andere kleren. En zoals altijd en overal is er een grote variatie in de keuzemogelijkheden, mee ingegeven door status en persoonlijke smaak. Het laatste onderzoek benadrukte nog de belangrijke rol van de moeder in de lingeriesmaak van haar dochters. Veel meisjes krijgen hun eerste bh van hun moeder. Ze kunnen de smaak van hun moeder volgen of zich ertegen afzetten. Zo kan de kracht van een relatie tussen moeder en dochter een rol spelen in de manier waarop die laatste denkt over sexy lingerie. DOOR DIRK DRAULANSDe moeder speelt een belangrijke rol in de lingeriesmaak van haar dochters.