Dat de NMBS haar logistieke dochteronderneming ABX liever kwijt dan rijk is, was al langer bekend. In de Kamercommissie Infrastructuur vorige week woensdag liet NMBS-topman Jannie Haek weten dat de verkoop nog voor het einde van dit jaar zou zijn. De zoektocht naar een overnemer is volop aan de gang.
...

Dat de NMBS haar logistieke dochteronderneming ABX liever kwijt dan rijk is, was al langer bekend. In de Kamercommissie Infrastructuur vorige week woensdag liet NMBS-topman Jannie Haek weten dat de verkoop nog voor het einde van dit jaar zou zijn. De zoektocht naar een overnemer is volop aan de gang. In het najaar spreekt de Europese Commissie zich uit over het herstructureringsplan van ABX. Daar zou mogelijk ongeoorloofde overheidssteun van ongeveer 350 miljoen euro mee gemoeid zijn. De verkoop van het logistieke en transportbedrijf kan een extra argument zijn voor de Commissie om de herstructureringskosten die de NMBS heeft gefinancierd, goed te keuren. Opmerkelijk is dat ABX aan de beterhand lijkt. Vorig jaar maakte de dochter van de NMBS voor het eerst operationele winst. ABX heeft meer dan 15.000 werknemers in dienst waarvan 1000 in België. ETIENNE SCHOUPPE: Vreemd genoeg niet. De NMBS beschouwt de logistiek niet langer als een corebusiness. Als zij ABX als een blok aan het been ziet, heb ik liever dat het wordt verkocht aan mensen die er wel in geloven en voldoende knowhow hebben om het bedrijf te runnen. Toch vind ik het een gemiste kans. België heeft behoefte aan een logistiek bedrijf als ABX. Met de verkoop laat de NMBS onze internationaal gerichte Vlaamse economie in de steek. SCHOUPPE: Voor iemand die managementbloed in de aderen heeft, is zoiets een doodzonde. Als een financiële partner bereid is om ABX te kopen, is dat omdat die geld ruikt. Het bedrijf nu verkopen, laat een gebrek aan visie en ondernemingszin vermoeden. SCHOUPPE: Het nare gevolg zou kunnen zijn dat de NMBS minder geld vangt bij de verkoop van ABX. Dat komt omdat het bedrag dat ABX mogelijk moet terugstorten, van de verkoopprijs wordt afgetrokken. Ik geloof niet dat een negatieve uitspraak het einde kan betekenen voor ABX. Europa kan het zich moeilijk veroorloven om een bedrijf met een omzet van 2,5 miljard euro en een positief bedrijfsresultaat, te kelderen. De herkapitalisering van Geodis, concurrent van ABX en dochter van de Franse spoorwegen, werd wél aanvaard door de Commissie. Misschien wordt met de uitspraak in dit dossier binnenkort het gewicht bepaald van de Franse en Belgische regering op de Europese weegschaal. M.V.D.