De platenindustrie heeft on-linemuziekaanbieder Napster op de knieën gekregen en probeert nu de miljoenen gebruikers van de ruildienst een alternatief aan te bieden. De afgelopen weken werd het ene initiatief na het andere voorgesteld. Zo gaat MusicNet in de loop van dit jaar van start. Dat is een nieuw bedrijf opgericht door drie van de vijf grootste platenmaatschappijen (Warner, Bertelsmann en EMI) en softwareleverancier RealNetworks. De aankondiging werd vergezeld door een uitnodiging voor de twee andere grote platenmaatschappijen, Sony en Universal. Maar die gaan hun eigen weg met het al l...

De platenindustrie heeft on-linemuziekaanbieder Napster op de knieën gekregen en probeert nu de miljoenen gebruikers van de ruildienst een alternatief aan te bieden. De afgelopen weken werd het ene initiatief na het andere voorgesteld. Zo gaat MusicNet in de loop van dit jaar van start. Dat is een nieuw bedrijf opgericht door drie van de vijf grootste platenmaatschappijen (Warner, Bertelsmann en EMI) en softwareleverancier RealNetworks. De aankondiging werd vergezeld door een uitnodiging voor de twee andere grote platenmaatschappijen, Sony en Universal. Maar die gaan hun eigen weg met het al langer aangekondigde Duet, dat met internetportaal Yahoo gaat samenwerken. Beide diensten zullen met een abonnement werken. In ruil voor een vast bedrag per maand kan de consument dan muziek downloaden. En het ziet er dus naar uit dat de geïnteresseerde muziekliefhebber twee abonnementen zal moeten nemen. Velen vinden het ook onwaarschijnlijk dat je voor dat maandelijkse bedrag onbeperkt recente nummers zal kunnen downloaden. Muziekzender MTV start nog deze maand met een internetdienst waar je tegen betaling volledige cd's van de grootste vijf platenmaatschappijen kan downloaden. Dat zal gebeuren via de twee on-lineradiostations van de zender ( www.mtv.com). Als een luisteraar een liedje mooi vindt, kan hij het nummer of de cd kopen. Geen abonnementsservice, maar een on-lineplatenwinkel. De cd's zullen evenveel kosten als in de gewone platenzaak, wat de slaagkansen van het initiatief veeleer twijfelachtig maakt. Via die dienst gekochte muziek kun je immers niet of in het beste geval één keer op een cd branden. Bovendien moet je zelf een doosje kopen en het cd-boekje uitprinten én draai je op voor de kosten van het downloaden. Hoewel al die initiatieven een antwoord op Napster zijn, hebben ze er in feite niets mee te maken. Napster is een peer-to-peer-toepassing, software die computers onderling bestanden laat uitwisselen. Het voordeel van deze distributievorm is dat hij goedkoop en efficiënt is: er zijn namelijk geen centrale servers nodig om alle muziekbestanden op te slaan. De muziekindustrie kiest dus voor een duurdere vorm van distributie en keert daarmee eigenlijk terug naar de tijd van voor Napster, toen sites als mp3.com het mooie weer maakten. De nieuwe diensten zullen het dus moeten opnemen tegen de peer-to-peer-technologie, die zich steeds verder ontwikkelt en ook meer en meer toepassingen kent. Toch is er op dit moment geen volwaardig alternatief voor Napster. De vele Gnutella-varianten blijken technisch niet bestand te zijn tegen de toevloed die ze nu te verwerken krijgen. Er wordt dan ook veel verwacht van de ruildiensten die op het platform van Freenet worden gebouwd. Freenet garandeert zender en ontvanger volledige anonimiteit. Op dit moment worden twee versies getest die ook de mogelijkheid bieden om de artiesten vrijwillig te betalen ( http://espra.net L& http://snarfzilla.sourceforge.net). De vraag is natuurlijk of dat de muzikanten meer zal opleveren dan nu het geval is. Kris De Decker