De makelaars zijn niet zo gelukkig met de wildgroei van vastgoedsites op het internet.

Wie momenteel een huis zoekt, doet dat meer dan waarschijnlijk via het internet. De vastgoedwebsites kennen de laatste jaren een explosieve groei, en niet iedereen is daar zo gelukkig mee. ‘Ik maak me zorgen dat we overspoeld worden door het overaanbod aan websites en dat iedereen de controle en het overzicht over de markt aan het verliezen is’ zegt Winand Bloemen, voorzitter van de Confederatie van Immobiliënberoepen Vlaanderen (CIB), de grootste beroepsvereniging van vastgoedmakelaars. Bloemen is vooral ongerust over de toenemende afhankelijkheid die de makelaars hebben tegenover de websites. ‘Er zijn er veel te veel, wat een makelaar er eigenlijk toe verplicht om op meerdere sites te adverteren. Zodra we zullen moeten betalen voor online-advertenties, wordt het voor de makelaars een erg dure grap.’ Om zich daartegen te wapenen, startte het CIB al zijn eigen vastgoedwebsite, www.aha.be.

MEERWAARDE

Het grootste probleem voor de makelaars is dat het op internet moeilijker wordt om een meerwaarde te bieden. In krantenadvertenties kunnen ze zich onderscheiden door foto’s of door grote stukken van de zoekertjespagina’s op te kopen. Online valt dat onderscheid weg; een particulier weet ook hoe hij een foto naar een website moet sturen. Toch zijn de particuliere zoekertjes ook op het internet in de minderheid, wat houdt de consument eigenlijk tegen om de makelaars helemaal te passeren en gewoon onder elkaar te handelen? ‘Zelf adverteren is één ding, maar dat betekent ook dat een verkoper dan zelf heel de verkoop van zijn huis moet afhandelen, en ik denk dat veel mensen daar tegen opzien’, luidt de verklaring van Francis De Nolf van de zoekertjessite www.easy.be, een initiatief van De Zondag en De Streekkrant. ‘Internet is belangrijk, maar onderschat de impact van print toch ook niet. Zeker het oudere, en ook kapitaalkrachtigere publiek verkiest nog altijd het leesgemak van gedrukte tekst. Vandaar dat ook de omzet van onze gedrukte immozoekertjes in De Streekkrant en De Zondag nog steeds toeneemt.’

PRIJZEN VERGELIJKEN

Voor de consument is het succes van de vastgoedwebsites een goede zaak, dat geeft ook makelaar Winand Bloemen toe. ‘Je krijgt makkelijker een beeld van de woning op het internet dan via de klassieke krantenadvertentie en het is ook makkelijker geworden om prijzen te vergelijken. Toch ben ik er niet van overtuigd dat de websites zo de vastgoedprijs drukken. Er zijn andere factoren die een stuk belangrijker zijn dan dat.’

J.V.B.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content