Jan Delvaux
Jan Delvaux Belpopkenner

De overdosis realiteit van Sophia.

Het is iets van alle tijden. Als remedie tegen de verveling zoeken lawaaispecialisten rustiger wateren op. Bij gebrek aan horizonten is het meestal ook hun enige uitweg. Wie genoeg geld heeft, huurt dan een half symfonisch orkest en doet zogezegd aan kunst. De minder begoeden houden het bij een eenvoudige akoestische opstelling.

Heel wat grote namen hebben hun naam en faam te danken aan zo’n carrièrestap. Zonder de decibels luistert er altijd meer volk. De unplugged-gedachte is ondertussen jammer genoeg een mode met weinig uitschieters geworden. Meestal betreft het opgewarmde kost of een wanhopige gooi naar artistieke authenticiteit.

Waarom Robin Proper-Sheppard een uitzondering is ? Omdat hij werd blootgesteld aan een overdosis realiteit. Begin jaren negentig trok hij met twee kompanen vanuit San Diego naar Londen. De industriële gotiek van hun God Machine sloeg aan en werd getekend door het huislabel van The Cure. Er kwam een abrupt einde aan de rozengeur toen bassist Jimmy Fernandez twee jaar geleden plotseling overleed. Proper-Sheppard schreef zich in stilte een klaagmuur bij elkaar en heeft hem met kleine middelen op band gezet.

?Fixed water? is synoniem voor verrassingen. Zo is de voormalige doemrocker overgeschakeld op country. ?Ik hou van de eenvoud van country?, vertelt hij in het Britse muziekblad NME, ?Hank Williams zei bijvoorbeeld altijd precies wat hij bedoelde. Of het nu over verwelkte bloemen, liefdesverdriet of de dood ging. Hij probeerde nooit iets te verbergen.?

Proper-Sheppard volgt dat voorbeeld meticuleus na en zet zijn ene thema uit over acht lange en niets verbloemende nummers. In de plaats van te vervelen werkt die aangehouden inspanning vooral betoverend en beklemmend. Met zijn bijeengeraapte collectief Sophia slaagt hij erin om rond zijn miserie een stevige stelling te plaatsen.

Die magistrale manier om zich over het noodlot heen te zetten, is alleen de besten gegeven. Het plaatst de man dan ook met stip in de achterhoede van Leonard Cohen en Neil Young. Net als de hoogtepunten van beide grootmeesters in surplace, had ?Fixed water? evenzeer van nu als van nooit kunnen zijn. Voor de jongere luisteraar gelden referenties als Sparklehorse en Palace. Hét verdriet van deze winter.

Jan Delvaux

Sophia, ?Fixed water?, (FLOWCD 004/The Flower Shop Recordings).

Sophia : aangehouden inspanning.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content