Een praktische gids voor reizigers die tijdens de drukke vakantiemaanden met de wagen naar het Zuiden trekken.
...

Een praktische gids voor reizigers die tijdens de drukke vakantiemaanden met de wagen naar het Zuiden trekken. VAN de letterlijk honderdduizenden landgenoten die in juli of augustus de weg naar het Zuiden kiezen, krijgt driekwart af te rekenen met onvoorziene omstandigheden op de reisweg zelf ; files, wachttijden, wegenwerken, omleidingen,... 's Nachts rijden, topdagen vermijden of alleen alternatieve routes gebruiken die overigens op zwarte dagen bijna even erg zijn als de grote assen is er voor velen om uiteenlopende redenen niet bij. Vandaar deze praktische handleiding. Met een landkaart van recente datum bij de hand (eventueel een Franse Bison Futé-kaart), kan u de omschreven routes zonder problemen vinden en volgen. De verschillende landen in Zuid-Europa zijn afzonderlijk behandeld, plus is er een uitsplitsing gemaakt tussen de regio's waar u in die landen naartoe wil. FRANKRIJKParijs. De Franse hoofdstad bereikt u via Rijsel en de A1, ofwel via Bergen/Valenciennes en de A2 plus A1. Wie verder naar het Zuiden trekt, kan vlak vóór Parijs (Garonor) kiezen tussen de péripherique Paris Est of Paris Ouest (opgelet, deze zomer werken). In elk geval moet u naar de Porte d'Italie voor bestemmingen richting Lyon ( Autoroute du Soleil of A6) en richting Orléans/Bordeaux (A10). Beide snelwegen kampen in de zomermaanden, vooral bij het uitrijden van Parijs, regelmatig met files. Klassiek zijn ook de problemen op de péripherique zelf. U kan de ring op twee manieren vermijden. Eerste mogelijkheid : u neemt richting Paris Est via de A3. Vijf kilometer vóór de ring, kiest u richting Orly via de A86/A4/A86. In Orly zelf, neemt u dan de A6/A10 richting Bordeaux of Lyon. Een tweede alternatief bestaat erin vijf kilometer na Roissy-Charles de Gaulle voor de Francilienne te kiezen of met andere woorden de A104 tot in Marne-la-Vallée. Daar neemt u de A4 richting Parijs, maar na enkele kilometer slaat u af op de N104 en rijdt richting Evry. Als u naar Lyon trekt, kiest u hier richting Baune. Moet u naar Bordeaux, dan neemt u in Evry een stukje A6 (ook richting Parijs) en vervolgens de N104 tot aan de aansluiting met de A10. Overigens bestaat er nog een wisseloplossing via Luxemburg of Reims om Parijs volledig uit het routeboek te kunnen schrappen (zie : Lyon). Bordeaux. De route tot Parijs vindt u hogerop. Na de Franse hoofdstad : de A10 tot Bordeaux en dan eventueel de A63, de N10 en opnieuw de A63 tot aan de Frans-Spaanse grens. Centraal-Frankrijk. In Parijs geraakt u via de hoger omschreven reisweg. Daar neemt u de A10 tot Orléans. Van daar via de A71 naar Vierzon. In Vierzon de A20/N20 op, richting Limoges en Toulouse. Om verder naar Spanje te trekken, bestaan er twee routes : u volgt gewoon de N20 in Toulouse en komt onder meer langs Andorra in Spanje of u kiest voor de N117 en de N125 via Bagnères de Luchon. Vrij comfortabele nationale wegen overigens, met een uitgesproken toeristische tint. Lyon. Twee klassieke routes dienen zich aan. De eerste via Parijs (zie daar) en Beaune tot in Lyon (via de A6), de tweede via Luxemburg. Voor deze laatste nemen reizigers uit het oosten van België de E313 en E25 tot in Luxemburg, die uit het westen de E42 en E411. In Luxemburg rijdt u via de A31 tot in Dijon en die weg volgt u tot in Beaune. In Beaune (hier kunnen de eerste files ontstaan) de A6 op, richting Lyon. Behalve deze twee klassiekers, bestaat er een alternatief over de A26 via Reims, waardoor Parijs volledig vermeden wordt. Dit is een minder drukke route, maar een stuk duurder dan de weg via Parijs of Luxemburg. Wie bij ons van de E19 komt, neemt hiervoor de A2, dan de A26 in Cambrai en zo zuidwaarts. Vakantiegangers die vertrekken via de A22 en Rijsel, rijden over de A1 tot Arras, daar de A26 op richting Reims en Troyes. Via de A5 kunnen ze in Langres de A31 op. Van dan af, is het opnieuw de klassieke weg naar het Zuiden. Lyon zelf blijft nog altijd een zwart punt tijdens de vakantiemaanden, zij het iets minder erg dan vroeger (zie ook : Azurenkust). Wanneer u een eindje voorbij de stad moet zijn, kiest u ofwel voor de A6 door Lyon en voor de tunnel van Fourvière, ofwel voor de oostelijke ring rond Lyon (de A46) om zo op de A7 te geraken. Beide routes (tunnel en ring) zitten op de topdagen overvol. Hetzelfde geldt overigens voor de A7 van Lyon naar Orange, maar hier bestaat een valabele variant (zie Spanje). Drukte heerst er gegarandeerd ook op de A9 vanuit Orange richting Spanje. Daar situeren de problemen zich gewoonlijk tussen Narbonne en de Spaanse grens. Azurenkust. Tot in Lyon (zie hoger), daar de ring (A46) en verder de A43 en A48 tot Grenoble. Vervolgens de N75 of de N85 (allebei via een bergpas) naar het Zuiden. Voor de omgeving van Cannes : de N85 volgen. Voor de regio Aix : vanaf Sisteron de A51 op. Afgezien van Parijs vormt Lyon op deze reisweg het grootste obstakel. Er bestaan echter twee alternatieven om Lyon volledig te omzeilen. Zo kan u op de A6 ter hoogte van Macon de A40 en dan de A42 nemen tot Pont d'Ain. Via de N75 en A48 geraakt u zo in Grenoble. Of u neemt in Pont d'Ain de N504 via Belley tot in Chambéry en vervolgens de A41 tot in Grenoble. ITALIEItalië via Zwitserland. Italië-freaks kennen de twee klassieke routes misschien uit het hoofd : de eerste via Zwitserland, de tweede door Oostenrijk. Voor de meeste bestemmingen in Italië is de eerste reisweg de kortste (verschil van 100 tot 150 kilometer) en op deze route heeft u opnieuw een keuze : via Frankrijk of via Duitsland. De weg via Frankrijk loopt over de E411 of de E25 naar Luxemburg, de A31 naar Metz en de A4 naar Straatsburg. Daar steekt u de grens over naar Duitsland en dankzij de A5 geraakt u in Bazel. Een alternatief hierop vormt de route Straatsburg-Colmar-Mulhouse-Bazel en die loopt via de N83 en de A35. Omdat de ring om Colmar nu afgewerkt is, moet u niet meer door het centrum. Wel bestaat er nog altijd geen rechtstreekse verbinding tussen de A35 en de N2 in Bazel. Als u overigens Straatsburg wil mijden, kan u de A31 tot in Nancy volgen. Daar neemt u de N57 naar Epinal plus Remiremont en zo via de N66 door naar Mulhouse, waarbij u wel over de (makkelijke) col de Bussang moet. Met de tweede route via Zwitserland, komt u niet in Frankrijk. Hier rijdt u via de A4 richting Keulen, maar enkele kilometer vóór die stad neemt u de A61 en zet zo over Karlsruhe koers naar Bazel. Wat de doortocht door Zwitserland zelf betreft : het merendeel van de Italië-gangers doet het via de N2 langs Luzern en de Sint-Gothardtunnel (gratis met Zwitsers autowegenvignet) tot aan de grens in Chiasso. Files zijn er hier elk jaar, vooral bij de tunnel en de grensovergang. Daarom raadt Touring Club drie andere wegen aan, waarop ook files kunnen voorkomen, maar aanzienlijk minder dan aan de Sint-Gothard. De eerste variante, vooral interessant voor bestemmingen aan de Bloemenriviera, loopt over de N2/N1 tot in Bern, dan de N12 richting Montreux en de N9 tot in Martigny. Via de A21 gaat het vervolgens naar Aosta door de (betalende) grote Sint-Bernardtunnel. Tweede mogelijkheid : de N2/N1 tot in Bern, dan de N6 tot Spiez en zo naar Kandersteg voor de autotrein tot Goppenstein. Via de A9 en de (makkelijke) Simplonpas geraakt u in Stresa en Milaan. Laatste alternatief voor de doortocht van Zwitersland : de N2/N1 tot Zürich en daar de N3/N13 op naar Chur. In Chur de weg naar de San Bernardinotunnel nemen (gratis met vignet), in Bellinzona de N2 op richting Chiasso en zo naar Milaan. Met deze laatste route zit u echter nog altijd met mogelijke files bij de grensovergang. Als u in Milaan bent, lopen niet alle wegen naar Rome : via de A4 gaat u de richting Venetië op, de A1 leidt naar Firenze, Rome, Napels en Sicilië en de A14 naar de Adriatische kust (Rimini, Ancona, Brindisi). Italië via Oostenrijk. Italië kan dus ook via Oostenrijk en de Brennerpas. Om daar te geraken, neemt u ofwel de A8, de A93 en A12 via München naar Innsbruck en daar de A13 richting Brenner. Ofwel kiest u voor de zuidelijkere route over de A7 via Ulm en Kempten. De B310 via Füssen en later de B314 naar Reute en Imst, brengen u weer op de A12 (Innsbruck) en de A13 (Brenner). De Fernpass veroorzaakt geen noemenswaardige problemen meer, omdat de werken er eind juni afgelopen zijn. Wie naar Trieste of Venetië moet, kan via München en de A8 naar Salzburg. Zo via de A10 en Villach naar Tarvisio. De werken op deze Tauernautobahn worden eind juni, voor twee maanden, stilgelegd. In Italië neemt u de A23 naar Udine, Trieste of Venetië. Op de doortocht in Duitsland kunnen er problemen ontstaan op as Keulen-Nürnberg in Frankfurt (zie apart kaartje), op de ring om München (A99) en op het traject Karlsruhe-Stuttgart (A8). In Oostenrijk blijft de Brenner een uiterst nevralgiek punt, plus de grensovergangen Füssen en Kufstein. Die twee laatste ontlopen, kan door vanuit Ulm en de A7 annex A96 naar Bregenz te rijden. Later de A14, de B316 en de A12 (Voralberg) naar Innsbruck. Deze sluipweg, verlengt de reisroute echter gevoelig. Een compleet alternatieve route tot in Innsbruck, vooral over nationale wegen, loopt via Luxemburg en Straatsburg zo door het Zwarte Woud, langs de Bodenzee (Triberg, Villingen en Lindau), naar Voralberg en tenslotte Innsbruck. Eenmaal de Brenner achter de rug, belandt u in elk geval via de A22 in Verona of aan het Gardameer. Daar splitsen de wegen zich opnieuw : de A4 voor Venetië en Trieste, de A22 en de A1 voor Firenze, Rome, Napels en verder zuidelijker. SPANJEDe doortocht door Frankrijk is eerder al beschreven. Op Spaanse bestemmingen aan de Middellandse Zee (Barcelona, Valencia, Alicante,...) raakt u via Narbonne, de grensplaats Le Perthus en zo verder via de A7. Er bestaat een wisselroute, waardoor u in Frankrijk zowel Lyon als de overvolle A7 vermijdt. In Troyes neemt u daarvoor de N77 tot in Auxerre, daar de N151 en de D977 tot in Nevers. Vervolgens de N7 op en aansluitend de N9 langs Moulins, om zo op de A71 te geraken richting Clermont Ferrand. De verdere route loopt over de A75 (tot Marvejols), de A75/N9 (tot Pézénas) en tenslotte de A9 tot in Le Perthus. Op dit traject is de N9 nog altijd niet volledig uitgebouwd tot volwaardige autosnelweg en moet u rekenen met een langere reistijd door het gebruik van de kleinere wegen. Voor Centraal-Spanje en Andaloesië komt u via Bordeaux aan de grens in Hendaye. Daar neemt u de A8 tot Bilbao, dan de A68 en de A1 tot in Burgos. Via de NI naar Madrid en dan de NIV plus de N323 naar Granada. De N342, N321 en N331 brengen u tenslotte naar Malaga. PORTUGALVoor bestemmingen in het noorden van dit land loopt één van de twee toegangswegen via de A8 over Bilbao tot in Santander. Dan de N634 tot Oviedo en vervolgens de A66, A8, N632 en N642 tot in La Coruña. Daar de A9 op en via Santiago de Compostela en Vigo tot aan de grens. Een alternatief vormt een route via Burgos. U neemt in deze stad de N62O en de N122. Langs Valladolid en Zamora komt u zo in het Portugese Bragança. Porto wacht middels de IP4 en de A4. Voor Centraal-Portugal is de N620 aangeraden over Valladolid en Salamanca. Via de IP5 geraakt u in Aveiro, waar u de snelweg (A1) op kan richting noorden of zuiden. Zuid-Portugal bereikt u tenslotte via twee routes. De eerste via Burgos, de N620 naar Valladolid en Salamanca, daar de N630 nemen richting Plasencia en Caceres (bergpas), waar u kiest voor de N521 naar Portugal. De N523 vanaf Caceres richting Badajoz, vormt hier een alternatief maar dan moet u wel over twee kleine passen (te mijden via een ommetje langs Merida). De tweede toegangsweg voor Zuid-Portugal loopt over Madrid. Daar de NV op naar Badajoz. Vanuit die stad kan u dan verder naar Lissabon of de Algarve. JOEGOSLAVIE-GRIEKENLANDIn principe is de autosnelweg dwars door het oude Joegoslavië opnieuw open voor het verkeer. Touring Club raadt echter zijn leden niet aan om op deze manier naar Griekenland te trekken, onder meer wegens een gebrek aan informatie over de infrastructuur rond deze autoput en de staat van de weg zelf. Vandaar dat er slechts twee opties overblijven : de erg omslachtige route via Hongarije, Bulgarije en eventueel Roemenië of naar Italië en daar de boot op (Venetië, Ancona, Bari, Brindisi,...). MAXIMUMSNELHEDENDe aanwijzingen over de maximumsnelheden, vindt u bij het binnenrijden van elk land. Toch zijn er enkele valkuilen die u veel geld kunnen kosten. Zo is de snelheid in het Oostenrijkse Tirol en Voralberg op sommige plaatsen en op bepaalde tijdstippen beperkt tot 80 en zelfs 60 per uur. Tussen 22 en 5 uur bedraagt de maximumsnelheid op de A9, A10, A12, A13, A14 en A18 slechts 110 in plaats van 130 per uur. De Duitse politie kondigt voor de zomermaanden doorgedreven snelheidscontroles aan. En Frankrijk wordt een stukje sneller ; in plaats van 80 per uur, mogen auto's met een caravan op de expreswegen (meer dan één rijstrook) 100 rijden wanneer de wagen is uitgerust met een ABS-remsysteem. DEVIEZENIn de regel gelden er binnen de Europese Unie nog altijd beperkingen voor de in- en uitvoer van deviezen. In Spanje mag u niet meer dan 1 miljoen peseta's (of de tegenwaarde ervan) over de grens brengen (in- en uitvoer). Frankrijk eist de aangifte voor elk bedrag boven de 50.000 Franse frank (ook in- en uitvoer). U mag niet meer dan 20 miljoen lire uit Italië brengen. In Portugal dient elk bedrag boven het miljoen escudo aangegeven. Griekenland is een hoofstuk apart. De in- en uitvoer van buitenlandse deviezen blijft er beperkt tot de waarde van 1.000 dollar. Invoeren mag u slechts 100.000 drachme, uitvoeren 40.000 en dan nog enkel in biljetten van 5.000 drachme. HUISDIERENDe meeste landen op de weg naar het Zuiden eisen een internationaal vaccinatiebewijs tegen hondsdolheid voor meer dan 30 dagen. Dat is het geval voor Duitsland, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Oostenrijk, Portugal, Spanje en Zwitserland. Verder heeft u een certificaat van goede gezondheid nodig voor Griekenland, Italië, Portugal, Spanje, Zwitserland en Oostenrijk. Frankrijk verbiedt de invoer of transit van huisdieren jonger dan drie maanden. Italië eist een internationaal inentingsbewijs voor katten. DOUANEBinnen de Europese Unie en voor inwoners van de lidstaten mogen goederen voor privé-gebruik in elk land in- en uitgevoerd worden. Het begrip privé-gebruik is echter beperkt en geldt alleen voor reizigers ouder dan 17. De maximale hoeveelheden tabakswaren die ingevoerd mogen worden : 800 sigaretten, 400 cigarillo's, 200 sigaren of 1 kilo tabak. Voor alcoholische producten : 10 liter distillaten van meer dan 22 graden, 90 liter wijn, waarvan maximaal 60 liter schuimwijn of 110 liter bier. In Zwitserland, als niet-lidstaat, is de invoer beperkt tot 200 sigaretten, 100 cigarillo's, 50 sigaren of 250 gram tabak. En verder tot 1 liter sterke drank of 2 liter wijn (schuimwijn, likeurwijnen,...). RIJDEN EN DRINKENIn Frankrijk in Portugal is het alcoholgehalte voor chauffeurs beperkt tot 0,5 promille. In Duitsland, Italië, Luxemburg, Oostenrijk, Spanje en Zwitserland bedraagt de limiet 0,8 promille. Buitenbeentje is opnieuw Griekenland ; 0,5 promille is de norm, maar tussen 0,5 en 0,8 geldt als gewone overtreding, boven de 0,8 als zware overtreding. Jos Grobben Met de medewerking van Touring Club.In Frankrijk 100 in de plaats van 80 per uur met een caravan als de auto uitgerust is met ABS.Een recente wegenkaart is geen overbodige luxe.Griekenland via de Joegoslavische autoput is nog altijd geen aanrader.De grote verkeersassen naar Frankrijk, Spanje en Portugal. De grote verkeersassen richting Zwitserland, Oostenrijk en Italië