Universele magie

Pablo Picasso, 'Femme dans un fauteuil (Figure)', 1927 en 'Tête de femme', 1927-28.

Het Musée Picasso in Parijs sprokkelde 152 werken bijeen die verspreid waren geraakt over de hele wereld voor een unieke blik op werk die de Spaanse meester maakte tussen de zomer van 1926 en de lente van 1930. Ze vormen een coherent ensemble waarin vorm en thema’s gelijklopen: Picasso reduceerde vrouwen-hoofden en figuren gezeten in fauteuils tot een spel van lijnen en vlakken volgens een tekensysteem. Kunstcriticus Christian Zervos omschreef de composities destijds als ‘magische schilderijen’, en de schilder zelf als een tovenaar van radicaal nieuwe vormen. Picasso zocht erin naar een universele weergave van emotie, die vooruitliep op de expressieve kracht van zijn meesterwerk Guernica uit 1937.

Picasso. Tableaux Magiques, tot 23/02/2020 in het Musée national Picasso-Paris.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content