Opel Antwerpen kan mooie troeven voorleggen, daarover is iedereen het eens. Wilson De Pril, directeur automobiel bij Agoria, wijst naar de lange lijst complexe voertuigen die in Antwerpen al van de band gerold zijn: 'Ze hebben er alle varianten van de Astra gemaakt, ook de moeilijke convertibles.' Autosectordeskundige Vic Heylen van het onafhankelijke kenniscentrum FCAR beaamt volmondig dat Antwerpen een uitstekende, performante fabriek is.
...

Opel Antwerpen kan mooie troeven voorleggen, daarover is iedereen het eens. Wilson De Pril, directeur automobiel bij Agoria, wijst naar de lange lijst complexe voertuigen die in Antwerpen al van de band gerold zijn: 'Ze hebben er alle varianten van de Astra gemaakt, ook de moeilijke convertibles.' Autosectordeskundige Vic Heylen van het onafhankelijke kenniscentrum FCAR beaamt volmondig dat Antwerpen een uitstekende, performante fabriek is. Sinds vorige week lijkt het erop dat GM Europe, de moedermaatschappij van Opel, in handen komt van het Canadees-Oostenrijkse Magna (20 procent) en de Russische bank Sberbank (35 procent). Magna is een industriële speler. In het Oostenrijkse Graz runt Magna een fabriek die momenteel 7 verschillende modellen tegelijkertijd maakt voor verschillende merken. Over de mogelijkheid dat Opel Antwerpen binnen een door Magna gestuurd GM Europe een rol van betekenis zou kunnen spelen, zijn De Pril en Heylen heel verschillend gestemd. Wilson De Pril houdt wel wat slagen om de arm: er is nog niet veel bekend over de overname zelf en eigenlijk helemaal niets over wat Magna met Opel van plan is of over wat die Russen precies op het oog hebben. De Pril vindt dan ook dat de Vlaamse regering, als ze op 15 juni de top van Magna ontmoet, vooral hieromtrent duidelijkheid moet zoeken: 'Het gaat niet alleen om het businessplan, ook om het businessmodel. Fiat wilde alleen maar een nieuwe mastodont creëren en dat leek toch wat achterhaald. Maar wat wil Magna? In welke mate willen zij zich oriënteren op het produceren van wagens voor de toekomst? Van groene auto's?' De Vlaamse regering moet Magna erop wijzen welke bijdrage de Antwerpse fabriek in zo'n project zou kunnen hebben, vindt De Pril. Het gaat dan niet alleen om het mooie trackrecord van Antwerpen, maar ook om de rentabiliteit. En dan is er nog Flanders Drive: een gespecialiseerd kenniscentrum waarbij autofabrieken knowhow op maat kunnen betrekken. Vic Heylen gelooft er allemaal niets van. Volgens hem is het Magna gewoon te doen om het vele geld dat de Duitse overheid aan de redding van de Duitse fabrieken wil vergooien. Ook voor de 500 miljoen euro waarmee de Vlaamse overheid zwaait, zullen ze hun neus niet ophalen. Dat Magna een industrieel langetermijnproject voor GM Europe heeft, lijkt Heylen onmogelijk: 'Momenteel komt GM Europe elke maand 150 miljoen euro tekort. Zelfs de Duitse minister van Economische Zaken Karl-Theodor zu Guttenberg laat zich ontvallen dat hij niet begrijpt hoe dat recht te trekken is. En de deal is nog niet echt rond of de lijken vallen al uit de kast. Over de pensioenverplichtingen - 5 tot 7 miljard euro - is nog niets gezegd. Voor de patenten zou bijbetaald moeten worden. Terwijl ze nu al 770 euro per auto verlies maken! Ik begrijp absoluut niet hoe mensen met zulke cijfers een geloofwaardig verhaal kunnen brengen.' Volgens Heylen maakt Opel Antwerpen veel meer kans in een weliswaar gedurfde stand-alone-optie. Net als Magna in Graz zou Opel diensten kunnen aanbieden aan andere constructeurs, waarbij Heylen vooral uitkijkt naar de nieuwe spelers: de Chinezen bijvoorbeeld (die net nog Hummer opkochten) of de Indiërs (die Jaguar en Landrover overnamen). Niet gemakkelijk. Wel haalbaar. Luc Baltussen