Muziek is oneindig. Op momenten van creatieve schaarste is er altijd nog het verleden. En net wanneer je denkt dat je het wel hebt gehad, diepen muziekminnende platenhuizen als Soul Jazz, Mr Bongo of Harmless oude platen op die weer voor wat tocht tussen de oren zorgen. Zwarte muziek is daar het best in. Een niet aflatende stroom van superbe verzamelaars met oude schatten levert het bewijs. Het is ee...

Muziek is oneindig. Op momenten van creatieve schaarste is er altijd nog het verleden. En net wanneer je denkt dat je het wel hebt gehad, diepen muziekminnende platenhuizen als Soul Jazz, Mr Bongo of Harmless oude platen op die weer voor wat tocht tussen de oren zorgen. Zwarte muziek is daar het best in. Een niet aflatende stroom van superbe verzamelaars met oude schatten levert het bewijs. Het is een opstoot met een reden. Dansmuziek zit vandaag op een stevige troon en dus is er een grote honger naar wat voorafging. Die archieven dienen dan weer als grondstof voor het vervolg. De jacht op recycleerbare en samplegevoelige beats en riffs is permanent geopend. De mooiste momenten wonen bijna altijd op de kruispunten. Daar waar genres en stijlen aan elkaar gaan snuffelen en iedereen zijn voordeel uit de situatie tracht te halen. Op "Africafunk" wordt een belangrijke ontmoeting uit het midden van de jaren zeventig gereconstrueerd. Funk keerde terug naar de verre Afrikaanse geboortegronden en schonk Fela Kuti en Manu Dibango gouden jaren. Omgekeerd drukten de ritmes van het oude continent een stempel op de Amerikaanse dansmuziek. Een spel tussen moeder en dochter dat de naam Afrobeat meekreeg en eindelijk gepast wordt gevierd. "Africafunk" is muziekgeschiedenis zoals die alleen door liefhebbers beleden kan worden. Samensteller Russ Dewbury trekt het feest listig op gang met het vertrouwd in de oren klinkende "African rhythms" van Oneness Of Juju. Van zodra de cadans is gezet, schuift hij gauw een rij briljante onbekenden bij en wil de nacht maar niet meer stoppen. De Amerikanen hebben tijdens de jaren zestig en zeventig ook fijn huisgehouden op Jamaica. "100 % dynamite" gaat na hoe funk, jazz en soul eertijds hebben ingewerkt op reggae. Het was het effect van groeihormonen. De Jamaicanen kruidden hun nationale trots met vettige swingextracten en fabriceerden het beste van twee werelden. De verzamelaar houdt er stevig de pas in en doet precies wat de titel belooft. Die prestatie is extra opmerkelijk omdat het gros van de nummers van hetzelfde label ( Studio One) komt. Er moet dus onvermijdelijk nog meer aan de oppervlakte komen. Vroeger was het inderdaad al wel eens beter. Various "Africafunk" (HURTCD016/Harmless)/ Various Artists "100 % dynamite" (SJR CD 40/ Soul Jazz).Jan Delvaux