Ingrid Van Daele
Ingrid Van Daele Ingrid Van Daele is redacteur bij Knack

Het uitgeverijbedrijf van de Financieel-Economische Tijd, de enige krant in Vlaanderen die na de verschuivingen op de krantenmarkt niet is opgegaan in een grotere groep, staat in de etalage. De krant zoekt kapitaal om haar multimediapoot uit te breiden en te internationaliseren.

Het was al langer bekend dat de Financieel-Economische Tijd, een van de best presterende kwaliteitskranten van Vlaanderen, op zoek was naar een samenwerkingsverband of een partnership. Met het Nederlandse Financieele Dagblad liepen maandenlang gesprekken, maar tot een overeenkomst kwam het niet. Dat het plots zo’n vaart zou lopen en vorige week van drie belangstellenden een bod zou binnenlopen voor een volledige overname van het uitgeversbedrijf, had ook het personeel van Tijd niet verwacht. En ook de stichter van de krant, René De Feyter, tot vorig jaar voorzitter van Uitgeversbedrijf Tijd, staat versteld van de plannen voor een overname.

Maar voor de krant zelf is de strategie duidelijk. Ze wil de markt volgen waar ze over schrijft en haar thuismarkt uitbreiden. Als multimediale uitgever van financieel-economische informatie heeft ze een groot aandeel van de Vlaamse markt binnengehaald. Maar tegen de achtergrond van de beurzenfusie Euronext (Brussel, Amsterdam en Parijs), en de internationalisering van de financiële markten, gaat ze op zoek naar nieuw kapitaal voor schaalvergroting. De thuismarkt wordt verruimd van Vlaanderen tot de Euronext-zone. De krant volgt op dit moment alleen de Belgische en 300 Europese aandelen, maar wil in de toekomst berichten over alle 1300 aandelen die genoteerd zullen worden op Euronext. Voorts wil ze haar aandelen in dochteronderneming Tijd Beursmedia, die de elektronische verspreiding van de informatie verzorgt, en in De Belegger/L’Investisseur tot 100 procent optrekken.

Belangstellenden voor de overname zijn er genoeg. Met drie kandidaten werden begin vorige week verregaande gesprekken gevoerd. Een van hen – de kleinste kanshebber zoals inmiddels blijkt – is de uitgeverij Biblo, bekend van de jaarlijkse Trends Top 30.000, die in haar bod gesteund wordt door Vlaams risicokapitaal. De echte strijd speelt zich echter af tussen twee consortia rond de grootste krantengroepen. Enerzijds is er het consortium van de Vlaamse Uitgeversmaatschappij (VUM, de uitgever van De Standaard, Het Nieuwsblad en Het Volk), de Nederlandse zakenkrant Het Financieele Dagblad en de Noorse uitgeefgigant Shibsted. Aan de andere kant strijdt de tandem van het beursgenoteerde Roularta (uitgever van Knack en Trends) en De Persgroep (uitgever van De Morgen en Het Laatste Nieuws), die samen de Vlaamse Mediamaatschappij controleren, de koepel boven de tv-zenders VTM en Kanaal 2.

ONAFHANKELIJKHEID

De VUM maakt zich sterk dat ze de krant absolute onafhankelijkheid kan garanderen – een van de grote eisen van het personeel. De Vlaamse Uitgeversmaatschappij denkt namelijk aan een structuur waarin de drie leden elk 25 procent bezitten van het bedrijf Tijd. Het vierde kwart houdt ze open voor bestaande aandeelhouders of nieuwe investeerders. Daarmee legt ze de nadruk op een samenwerking in plaats van op een overname. De VUM wijst nog op andere voordelen: de samenwerking met het Nederlandse en het Noorse bedrijf biedt toegang tot bestaande activiteiten in het buitenland. Het Financieele Dagblad is bovendien geen onbekende voor het bedrijf Tijd. De kranten werken al enkele jaren samen op verschillende niveaus. Ook op het vlak van multimedia zou de alliantie veel te bieden hebben.

De rivaal in de strijd, de combinatie Roularta/De Persgroep, kan bogen op andere troeven. De derde kandidaat heeft inmiddels trouwens een flinke voorsprong behaald. De directie en het bestuur van Tijd zouden een voorkeur hebben voor het bod van deze tandem, niet eens het hoogste bod van de drie (2,6 in plaats van 2,7 miljard frank voor de andere groepen), zo meldt de Financieel-Economische Tijd zelf. En dat omdat Roularta/De Persgroep het uitgeversbedrijf zou laten uitgroeien tot een ‘mediagroep op Beneluxschaal, en later op Europese schaal’. De verschillende financieel-economische producten van Roularta – Trends, Cash en zakenzender Kanaal Z (een joint venture van Roularta en Tijd) – zouden worden gegroepeerd bij het bedrijf Tijd. Maar Tijd zou als een zelfstandige onderneming kunnen blijven bestaan. De redacties hoeven niets te vrezen: ‘De verschillende producten hebben elk hun eigen rol – een krant vervult een andere functie dan een weekblad. De redacties zouden dus elk afzonderlijk blijven bestaan’, zegt voorzitter van Roularta, Rik De Nolf.

Het personeel van Tijd blijft voorlopig op zijn hoede. De onafhankelijkheid van de redactie en van het bedrijf vinden ze een breekpunt. Eind vorige week zeiden ze geen bruggen te willen opblazen, maar vroegen even de tijd om andere opties uit te spitten. Volgens de Financieel-Economische Tijd liet bestuursvoorzitter Jo Cornu al weten dat financiële groepen of risicokapitaalverschaffers geen alternatief vormen. Ook niet mediagroepen als Wall Street Journal of Financial Times, waar Tijd enkel een lokale rol zou kunnen spelen. Alle ogen blijven voorlopig gericht op de twee belangrijkste rivalen: Roularta/De Persgroep en het consortium rond de VUM. Op de raad van bestuur van 12 december valt mogelijk het verdict.

Ingrid Van Daele

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content