The Knack and how to make it

De halve Knack-redactie na de opname van een fotoroman, eind jaren zeventig. Helemaal links staat Rik Van Cauwelaert, die toen nog fotograaf was. Naast hem poseren chef wetenschappen Lode Willems, chef klassieke muziek Fons de Haas en columnist Gerrit Six. Ook schrijfster Kerstin Huygelen en liedjesschrijver Walter Ertvelt doen mee, al behoorden zij toen niet tot de redactie. Die fotoroman zou uiteindelijk nooit gepubliceerd worden.

Vijftig jaar Knack leverde niet alleen oneindig veel artikels en deadlinezweet op, maar af en toe ook een mooie foto achter de schermen. Met een verhaal.

Jan Moriaux op reportage. Moriaux, een pater, was de eerste journalist van Knack. Hij werd in 1970 door uitgever Willy De Nolf aangenomen om na te denken over hoe Knack eruit moest zien. Uiteindelijk zou hij acht jaar in dienst blijven bij Knack, daarna werd hij weer godsdienstleraar.
Jan Moriaux op reportage. Moriaux, een pater, was de eerste journalist van Knack. Hij werd in 1970 door uitgever Willy De Nolf aangenomen om na te denken over hoe Knack eruit moest zien. Uiteindelijk zou hij acht jaar in dienst blijven bij Knack, daarna werd hij weer godsdienstleraar.© Roell / GF
Patrick Duynslaegher voor de filmaffiche van Pat Garrett and Billy the Kid (1973) van Sam Peckinpah. Duynslaegher begon in 1972 als negentienjarige te freelancen voor het blad. Jarenlang waren zijn filmrecensies een referentie in Vlaanderen. Later werd hij hoofdredacteur van Knack Focus. In 2011 nam hij ontslag om artistiek directeur van Film Fest Gent te worden.
Patrick Duynslaegher voor de filmaffiche van Pat Garrett and Billy the Kid (1973) van Sam Peckinpah. Duynslaegher begon in 1972 als negentienjarige te freelancen voor het blad. Jarenlang waren zijn filmrecensies een referentie in Vlaanderen. Later werd hij hoofdredacteur van Knack Focus. In 2011 nam hij ontslag om artistiek directeur van Film Fest Gent te worden.
Rosanne Germonprez was de eerste vrouwelijke journaliste van Knack. Ze begon in 1974 te werken voor dit blad, verhuisde vervolgens naar  De Morgen en later naar VTM. 'Als vrouw heb je het in de journalistiek niet gemakkelijk', zei ze ooit tegen De Journalist. 'Als je niet van je afbijt, word je in een hoekje gedrongen. Als je wel je mannetje staat, riskeer je door macho's als boze fee te worden versleten.'
Rosanne Germonprez was de eerste vrouwelijke journaliste van Knack. Ze begon in 1974 te werken voor dit blad, verhuisde vervolgens naar De Morgen en later naar VTM. ‘Als vrouw heb je het in de journalistiek niet gemakkelijk’, zei ze ooit tegen De Journalist. ‘Als je niet van je afbijt, word je in een hoekje gedrongen. Als je wel je mannetje staat, riskeer je door macho’s als boze fee te worden versleten.’© Jean Guyaux / GF
Hubert Van Humbeeck (met de krant in de handen), toenmalig adjunct-hoofdredacteur, over de heren rond hem: 'Links staat politiek redacteur Johan Struye, officieus de nummer twee van de redactie. Sus Verleyen en hij gingen vaak samen op interview of reportage. Ze boekten dan één hotelkamer, waarbij de ene in het bed sliep en de andere in het bad. Naast hem: redacteur economie Toon Lowette, die van het Limburgse experiment De Krant kwam. Rechts poseert de jonge Marc Reynebeau. Verleyen noemde hem soms
Hubert Van Humbeeck (met de krant in de handen), toenmalig adjunct-hoofdredacteur, over de heren rond hem: ‘Links staat politiek redacteur Johan Struye, officieus de nummer twee van de redactie. Sus Verleyen en hij gingen vaak samen op interview of reportage. Ze boekten dan één hotelkamer, waarbij de ene in het bed sliep en de andere in het bad. Naast hem: redacteur economie Toon Lowette, die van het Limburgse experiment De Krant kwam. Rechts poseert de jonge Marc Reynebeau. Verleyen noemde hem soms “de professor” omdat hij zo veel wist. Hij kreeg pas veel later de kans om echt professor te worden aan de Universiteit Gent, maar bleef in de journalistiek.’© Jean Guyaux / GF
Gerrit Six werkte eerst als loopjongen op de redactie, later werd hij columnist.
Gerrit Six werkte eerst als loopjongen op de redactie, later werd hij columnist.© Jean Guyaux / GF
Redacteur Sus van Elzen berichtte jarenlang over internationale politiek, maar ook over literatuur.
Redacteur Sus van Elzen berichtte jarenlang over internationale politiek, maar ook over literatuur.© Jean Guyaux / GF
De ploeg van het duidingsmagazine Panorama op bezoek bij Frank De Moor, een van Knacks meest prominente onderzoeksjournalisten. Onder andere zijn onderzoeken naar de handel en wandel van ex-premier Paul Vanden Boeynants zorgden voor veel ophef, tot in de rechtbank toe.
De ploeg van het duidingsmagazine Panorama op bezoek bij Frank De Moor, een van Knacks meest prominente onderzoeksjournalisten. Onder andere zijn onderzoeken naar de handel en wandel van ex-premier Paul Vanden Boeynants zorgden voor veel ophef, tot in de rechtbank toe.© Jean Guyaux / GF
Johan Anthierens en Sus Verleyen, de twee seventiesiconen van Knack. 'Ze waren vrienden, maar ook rivalen', zei Jan Moriaux ooit over hen. 'Twee hanen op een stok, dat was er één te veel.' Dat bleek ook: in 1981 verliet Anthierens Knack.
Johan Anthierens en Sus Verleyen, de twee seventiesiconen van Knack. ‘Ze waren vrienden, maar ook rivalen’, zei Jan Moriaux ooit over hen. ‘Twee hanen op een stok, dat was er één te veel.’ Dat bleek ook: in 1981 verliet Anthierens Knack.© Paul Van den Abeele
Chris De Stoop interviewt Frank Vandenbroucke. 'Die foto is genomen in de memorabele redactiezaal op de bel-etage aan het Montgomeryplein, in 1986', vertelt De Stoop. 'Ik heb hem in de jaren tachtig verschillende keren geïnterviewd over de sociale problemen.  De eerste keer werkte hij nog op de studiedienst van de SP: toen al stond hij bekend als de wonderboy, de rising star van de socialisten. Ik kende zijn reputatie al van in mijn studententijd in Leuven, waar hij toen ook woonde: hoe hij nog bij de Trotskistische Revolutionaire Arbeidersliga was geweest, en zo. Zoals je ziet aan onze blik van verstandhouding: het klikte toen.'
Chris De Stoop interviewt Frank Vandenbroucke. ‘Die foto is genomen in de memorabele redactiezaal op de bel-etage aan het Montgomeryplein, in 1986’, vertelt De Stoop. ‘Ik heb hem in de jaren tachtig verschillende keren geïnterviewd over de sociale problemen. De eerste keer werkte hij nog op de studiedienst van de SP: toen al stond hij bekend als de wonderboy, de rising star van de socialisten. Ik kende zijn reputatie al van in mijn studententijd in Leuven, waar hij toen ook woonde: hoe hij nog bij de Trotskistische Revolutionaire Arbeidersliga was geweest, en zo. Zoals je ziet aan onze blik van verstandhouding: het klikte toen.’
Reporter Stijn Tormans houdt in 2008 een eenmansbetoging aan de Beurs in Brussel, nadat bekend was geworden dat er bijna nergens zo veel manifestaties plaatsvinden als in onze hoofdstad. Een paar minuten nadat deze foto werd genomen, vroeg de politie hem om zijn betoging te beëindigen. Vandaag is 'Durf twijfelen' de reclameslogan van Knack.
Reporter Stijn Tormans houdt in 2008 een eenmansbetoging aan de Beurs in Brussel, nadat bekend was geworden dat er bijna nergens zo veel manifestaties plaatsvinden als in onze hoofdstad. Een paar minuten nadat deze foto werd genomen, vroeg de politie hem om zijn betoging te beëindigen. Vandaag is ‘Durf twijfelen’ de reclameslogan van Knack.© Saskia Vanderstichele
Jan Braet en Jan Hoet. De kunstcriticus van Knack en de kunstpaus kwamen elkaar vaak tegen, zoals deze keer in 2011 in het STAM in Gent. Soms hadden ze slaande ruzie over kunst, maar zo hadden ze het graag. 'Hoet was een bokser', zegt Braet. 'Hij sloeg en verwachtte dat je terugsloeg.' Hoewel hij al een tijdje met pensioen is, becommentarieert Braet in Knack nog elke week een expo in binnen- of buitenland.
Jan Braet en Jan Hoet. De kunstcriticus van Knack en de kunstpaus kwamen elkaar vaak tegen, zoals deze keer in 2011 in het STAM in Gent. Soms hadden ze slaande ruzie over kunst, maar zo hadden ze het graag. ‘Hoet was een bokser’, zegt Braet. ‘Hij sloeg en verwachtte dat je terugsloeg.’ Hoewel hij al een tijdje met pensioen is, becommentarieert Braet in Knack nog elke week een expo in binnen- of buitenland.© Saskia Vanderstichele
Redactrice Han Renard liet na een interview met (intussen wijlen) Philippe Maystadt in 2015 vallen dat ze die dag jarig was. De politicus, een heer van stand, stond erop om op het Schumanplein in Brussel een bloem voor haar te kopen.
Redactrice Han Renard liet na een interview met (intussen wijlen) Philippe Maystadt in 2015 vallen dat ze die dag jarig was. De politicus, een heer van stand, stond erop om op het Schumanplein in Brussel een bloem voor haar te kopen.© Saskia Vanderstichele
Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content