"Elias en Melisent". Met de titel van deze nieuwe productie knipoogt Theater Zuidpool naar het plechtige, poëtische drama "Pelléas en Mélisande" van Maeterlinck. Een kokette flirt met "het theater van de ziel" is Tom Van Bauwels bewerking van "I am Elijah Thrush" nochtans niet geworden. Of het zou moeten zijn dat de suggestieve schimmigheid waarmee de conflictstof wordt ingesponnen een erfenis van het symbolisme is.
...

"Elias en Melisent". Met de titel van deze nieuwe productie knipoogt Theater Zuidpool naar het plechtige, poëtische drama "Pelléas en Mélisande" van Maeterlinck. Een kokette flirt met "het theater van de ziel" is Tom Van Bauwels bewerking van "I am Elijah Thrush" nochtans niet geworden. Of het zou moeten zijn dat de suggestieve schimmigheid waarmee de conflictstof wordt ingesponnen een erfenis van het symbolisme is. In "Elias en Melisent" wordt het jubileum van een onmogelijke en bittere verliefdheid gevierd. De gefortuneerde en eeuwig jonge Madame de Frayne jaagt al sinds 1913 op de charismatische mimespeler Elijah Thrush. Haar nieuwe wapen in de stalking-strijd is de primitief-prinselijke negerjongen Albert Peggs, aan wie zij de opdracht geeft om haar weerspannige geliefde te bespioneren. Ledernicht Thrush wordt meteen betoverd door Peggs' auberginekleurige lijf en het komt tot een bevreemdende driehoeksrelatie tussen de drie protagonisten. Toyboy Albert wordt een pion in het duistere machtsspel van kleine jaloezietjes en pesterijen dat "terminale teef" Melisent en Thrush, die uiteindelijk schaakmat wordt gezet door zijn beschermvrouwe, al jarenlang spelen. Regisseur-acteur Tom Van Bauwel perste het werk van de visionaire WASP James Purdy door een sleutelgat en zette de roman om in een absurdistische comédie humaine waarin hij zelf de rol van de held vertolkt. De omzetting naar toneel is niet geheel probleemloos verlopen: er worden een aantal spanningsvelden uitgetekend, maar de voorstelling hobbelt tegen een nogal schokkerig tempo voort en mondt uiteindelijk uit in een mistige scène waarin de raaskallende personages worden geconfronteerd met een mobiel rottend karkas. Van Bauwel lijkt vooral moeite te hebben gehad met het onuitgesprokene en de raadselachtige elementen in Purdy's bizarre verhaal. Zo wordt naar Alberts morbide verslaving (hij voedt als een eigentijdse Prometheus zijn geliefde vogel - een zwarte adelaar - met zijn eigen vlees) op een nogal gratuite manier verwezen door het veren onderbroekje dat hij draagt en wordt de stille aanwezigheid van Thrush zijn doofstomme achterkleinzoon, die via vogelgeluiden communiceert, op geen enkele manier uitgespeeld. Jammer, want juist die bevreemdende aspecten hadden van deze voorstelling een voltreffer kunnen maken.Elias en Melisent, Theater Zuidpool, Lange Noordstraat 11, Antwerpen. tot 5 juni telkens om 20 uur. Info en reservatie : 03/231.57.58 of in een filiaal van FNAC.Ann Demeester