Studio 100, het Belgische bedrijf achter Mega Mindy en Kabouter Plop, heeft het Duitse EM. Entertainment overgenomen voor 41 miljoen euro. Daardoor verwerft het een van de grootste catalogi van tv-programma’s voor kinderen.

De catalogus van EM. Entertainment, de amusementsdivisie van de Duitse mediagroep EM. Sport Media, zal volwassenen vol jeugdsentiment bekend in de oren klinken: Maja de Bij, Heidi, Pippi Langkous, Wickie de Viking, Nils Holgersson, Lassie, Black Beauty… In totaal 277 titels, goed voor 19.000 halve uren televisie. Wat is Studio 100 daarmee van plan? ‘Het zijn allemaal evergreens die we in een actueel kleedje willen stoppen’, vertelt financieel directeur Koen Peeters. ‘Met nieuwe stemmen, nieuwe muziek, nieuwe kleuren, noem maar op.’ Alle opties passeren de revue: musicals, theater-shows, boekuitgaven, en er wordt onderhandeld over een Maja de Bij-film. De timing is nog niet bekend.

De overname komt niet als een verrassing. Studio 100 had sinds begin dit jaar al een distributieovereenkomst om de catalogus van EM. Entertainment wereldwijd te vertegenwoordigen. Nu wordt Studio 100 er dus eigenaar van. Belangrijk, want het gaat om de grootste kindercatalogus ter wereld van een onafhankelijke aanbieder. De verkoop van de tv-rechten zal Studio 100 ongetwijfeld een aardige cent opleveren.

Dat niet alleen, benadrukt Koen Peeters. ‘De overname betekent voor ons ook een belangrijke toegang tot het Duitse publiek. Duitstalig Europa is – na het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten – de belangrijkste kindertelevisiemarkt ter wereld. Bovendien is er een nauwe culturele verwantschap: de beleefwereld van Duitstalige kinderen komt heel goed overeen met die van kinderen in België en Nederland.’

Dankzij de overname wordt Studio 100 eigenaar van Junior TV, een kinderbetaalzender die in Duitsland en Oostenrijk bekeken kan worden via de betaalzender Première, en in Zwitserland via Cablecom. JuniorTV heeft 1,65 miljoen abonnees. Daarnaast worden de programma’s van EM. Entertainment in Duitsland ook uitgezonden via de openbare zender ZDF en zijn Duitse kinderkanaal Kika. EM. Entertainment heeft een akkoord met ZDF om tot 2012 vier nieuwe producties te leveren, waarvoor Studio 100 voortaan ook zelf voorstellen kan doen. En op termijn krijgen Duitstalige kinderen ook eigen tv-producties van Studio 100 te zien.

Het nieuwe internationale netwerk van de bedenkers van Kabouter Plop en co. strekt zich ook uit over de rest van Europa, en reikt zelfs tot in de VS en Australië, waar Studio 100 de nieuwe eigenaar wordt van de grootste animatiestudio van het land. Eerder al was het Belgische amusementsbedrijf een vaste partner van de BBC, met coproducties als Big and Small en Kerwhizz, en verkocht het de tv-clown Bumba onder meer aan de Arabische zender Al-Jazeera. Om zijn internationale ambities verder waar te maken, werd Studio 100 in maart dit jaar opgesplitst in drie onderdelen: de pretparkenpoot Plopsa, Studio 100 Internationaal, en Studio 100 Benelux. De internationale distributieactiviteiten zijn sinds vorig jaar bijeengebracht in de bedrijfs-divisie Studio 100 Media.

Maakt dat hoge investerings-ritme geen brokken? Koen Peeters: ‘Het is juist dat bepaalde activiteiten onder druk staan. Onze theaterproducties, bijvoorbeeld. Maar dat was een tijdelijk fenomeen, deels het gevolg van het ontbreken van K3-tournees in 2007. Bovendien worden onze theaterproducties niet gesubsidieerd, en kunnen ze niet genieten van de tax shelter – wat wel het geval is voor onze filmproducties. Geen structurele problemen dus bij ons, integendeel. De musical Daens die op stapel staat, is daarvan het beste bewijs.’

Celine De Coster

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content