info: Het Automobielsalon van Brussel heeft plaats van zaterdag 15 tot zondag 23 januari en is elke dag toegankelijk van 10 tot 18.30 uur. De toegangsprijs bedraagt 10 euro.
...

info: Het Automobielsalon van Brussel heeft plaats van zaterdag 15 tot zondag 23 januari en is elke dag toegankelijk van 10 tot 18.30 uur. De toegangsprijs bedraagt 10 euro.Niemand wil de trein missen. Tijdens het autosalon en in de daaropvolgende weken realiseert de automobielsector 40 procent van zijn jaaromzet. Om die reden blijven de meeste merken present, al wegen de kosten zwaar door. Voor een kleine markt als de Belgische - 470.000 nieuwe auto's per jaar - staat de miljoeneninvestering niet in verhouding tot de respons, maar de importeurs hebben geen keus. Frankfort en Parijs hebben jaren geleden gekozen voor een tweejaarlijks autosalon. Brussel houdt koppig vast aan een jaarlijkse beurs, maar heeft in de jaren zeventig wel een toerbeurt ingevoerd: in een paar jaartal staan personenwagens in de kijker, in onpare jaartallen zware bedrijfsvoertuigen. Met die regeling leek iedereen min of meer tevreden, tot de transportsector in 2003 verstek moest laten gaan. Salonorganisator Febiac pakte dan maar uit met een combinatie van lichte bedrijfsvoertuigen tot 7,5 ton en vrijetijdsauto's. Die formule krijgt her en der kritiek, wegens vis noch vlees. Bij Febiac liggen ze daar niet wakker van: de combinatieformule wordt dit jaar voortgezet en zelfs uitgebreid met cabrio's en motoren. 'Kritiek waarop?' vraagt afgevaardigd bestuurder Luc Bontemps van Febiac. 'De slabakkende economische conjunctuur heeft ons er in 2003 toe verplicht een nieuw concept uit te werken. Wij hebben een invalshoek gekozen waarmee we uiteenlopende doelgroepen kunnen bereiken. Met de lichte bedrijfsvoertuigen richten wij ons tot bedrijven en zelfstandigen, met de vrijetijdsvoertuigen en motoren focussen we op de individuele klant. Haast alle constructeurs zijn present. Ik heb het volste vertrouwen in de nieuwe formule. Ze vormt een getrouwe weerspiegeling van de actuele markttendensen en trends.'Beginnen we met de nieuwe generatie vrijetijdsauto's. De Citroën Berlingo, Peugeot Partner en Renault Kangoo zijn compacte gezinswagens die tegemoetkomen aan de vraag naar een betaalbare en gebruiksvriendelijke gezinsauto die over een ruim bemeten, makkelijk laadbare en flexibele kofferruimte beschikt en die er nog sportief en robuust uitziet bovendien. Onder de motorkap zit een pittige én milieuvriendelijke dieselmotor. Op het vlak van comfort, duurzaamheid en veiligheidsuitrusting moet het Franse trio niet onderdoen voor zijn Duitse concurrenten. Ook het ruime gamma 4x4-voertuigen valt onder de noemer vrijetijdsauto. De markt van de goedkopere 4x4's is stevig in handen van de Japanse merken, met de Toyota RAV4 als onbetwiste nummer één. Alleen de Zuid-Koreaanse autobouwer Hyundai vormt op termijn een bedreiging voor de leiderspositie van Toyota & co: zowel de Hyundai Tucson als de Sante Fe kunnen overal met de besten mee. Deze 4x4's rijden op de weg minder vlot dan een gewone personenauto, ze bieden minder rijcomfort en minder plaats. Ze zijn ook zwaarder én verbruiken gemiddeld een kwart meer. En ergst van al, ze geven de bestuurder een vals gevoel van veiligheid. Bij een noodstop blijkt immers dat de remafstand minstens enkele meters langer is dan bij een gewone personenwagen. Op een glad wegdek of bij een plotse richtingsverandering reageren de 4x4's vaak onvoorspelbaar, en bij een botsing tegen een vast obstakel bieden ze minder bescherming aan de inzittenden. En wee de voetganger of fietser die onzacht in aanraking komt met het harde voorfront van zo'n bakbeest. Over hun kwaliteiten off road lopen de meningen uiteen, maar wat maakt het uit: minder dan vijf procent van alle 4x4's moet zijn capaciteiten in de vrije natuur bewijzen. Deze categorie van 4x4's is dus geen aanrader, al houdt hun imposante verschijning de andere weggebruikers wel op een afstand. De Fiat Panda 4x4 is een beter alternatief, én minstens de helft goedkoper. Ook de zogenaamde Sports Utility Vehicles (SUV) danken hun opmerkelijk succes aan een combinatie van emotie en imago. Maar hier zijn geen toegevingen gedaan op het vlak van veiligheid en comfort. En dat voel je in de prijs. Bekende modellen als de BMW X5 en X3, de Lexus RX 300 of de Volvo XC90 combineren het comfort en de wegligging van een limousine met de vierwielaandrijving en de robuustheid van een terreinwagen. Off road moeten zij evenwel hun meerdere erkennen in de Range Rover, een klassieker die enkele jaren geleden onder handen is genomen door de ingenieurs van BMW. Sindsdien combineert hij het beste van twee werelden: Engelse flair en Duitse Gründlichkeit. Voorlopig bereikt alleen de VW Touareg een vergelijkbaar niveau, voor veel minder geld. De Volvo XC 90 blijft een streling voor het oog en is ook best off class op het vlak van innovatieve veiligheidsvoorzieningen en flexibiliteit van het interieur. In het bos of de woestijn moet hij anderen laten voorgaan, maar wie moet er nu dagelijks door een zandbak? Eén groot mankement hebben alle luxeterreinwagens met elkaar gemeen: ze zuipen als een koe. Afhankelijk van de cilinderinhoud en de motorversie varieert het gemiddeld verbruik van 12 tot 20 l/100 km. Plankgas rijden levert pieken op van 25 l/100 km en meer. Volstrekt onverantwoord. Zware bedrijfsvoertuigen staan in Brussel niet meer in de kijker, maar de transportsector krijgt wel ruime aandacht. Luc Bontemps: '70 procent van het goederenverkeer gaat over de weg. Het wegvervoer is flexibeler en sneller dan andere vormen van transport, zeker over korte en middellange afstand. Ook de kwaliteit van de vervoerders en van de geleverde diensten betekent een belangrijke troef. Alles wijst erop dat dit nog lange tijd zo zal blijven.' Ten behoeve van de transportprofessionals organiseert Febiac in de paleizen 11 en 12 een vierdaagse vakbeurs. 'Truck & Transport 2005' mikt op een doelpubliek dat efficiënt zaken wil doen en biedt de sector een platform waar goederentransport centraal staat. In de marge van de vakbeurs zoeken de deelnemers aan het congres 'Rail meets Road' naar vormen van synergie tussen het spoor en het wegtransport die kunnen bijdragen aan een duurzame mobiliteit. Geen automobielsalon zonder aandacht voor de verkeersveiligheid. De centraal gelegen patio op het autosalon is omgetoverd tot een 'safety village'. De bezoekers kunnen er aan de hand van simulators ervaren wat veilig rijden inhoudt. In paleis 11 kunnen ze hun rijkunst demonstreren aan het stuur van een 4x4, op een erg spectaculaire piste: Parijs-Dakar in miniatuur. Een gratis geschenk voor de stoere binken onder de bezoekers. Door Urbain Vandormael