Elke opvoering van Dido and Aeneas van Henry Purcell moet een oplossing vinden voor het feit dat de korte opera - eigenlijk eerder een masque, een hofdivertissement - in verbas...

Elke opvoering van Dido and Aeneas van Henry Purcell moet een oplossing vinden voor het feit dat de korte opera - eigenlijk eerder een masque, een hofdivertissement - in verbasterde vorm is overgeleverd. Behalve het gedrukte libretto zijn alle bronnen ervan weergaven van latere opvoeringen in concertvorm. Dat geeft een grote vrijheid en een nog grotere verantwoordelijkheid. Bij Opera Vlaanderen rekken ze de interpretatie op naar de antieke inspiratiebron (Vergilius) en naar vandaag, met nieuwe muziek van componist-gitarist Kalle Kalima en interventies van stemkunstenares Erika Stucky. Wat wordt het? Tijdloos en universeel? Of actueel? Of een hopeloos procrustesbed? Eén ding is zeker: Purcells muziek met haar eindeloze ostinatobassen - dat jachttafereel! die doodsklacht! - laat niemand koud.