Er zijn al langere lockdowns geweest. Voor een goed deel van de zeventiende eeuw was er in Engeland geen theater open. De oorzaak was het virus van het religieuze fundamentalisme,...

Er zijn al langere lockdowns geweest. Voor een goed deel van de zeventiende eeuw was er in Engeland geen theater open. De oorzaak was het virus van het religieuze fundamentalisme, dat niet alleen doden maakt maar ook de geesten van de levenden doodt. Met de restauratie en Karel II kwam daar een einde aan. En hoe! De masques aan het hof wedijverden in extravagantie en voor het publiek werd zoiets als de musical uitgevonden, wat men semi-opera of dramatick opera noemde. Onder de titel A Fancy ('een fantasie') zetten de Schotse sopraan Rachel Redmond en het ensemble Le Caravansérail van Bertrand Cuiller de deur van dat zotte theater op een kier. Helaas zonder de exorbitante kostuums en al het kunst- en vliegwerk, maar de muziek van John Locke, John Blow en Henry Purcell is luxueus genoeg. Gaan we binnenkort ook zo uit de bol?