Opera en Egypte? Dan denkt u waarschijnlijk aan Aida. Verdi speelt inderdaad met couleur locale. De attractie van de Oriënt op westerse intellectuelen (en dus ook componisten) in...

Opera en Egypte? Dan denkt u waarschijnlijk aan Aida. Verdi speelt inderdaad met couleur locale. De attractie van de Oriënt op westerse intellectuelen (en dus ook componisten) in de negentiende eeuw was enorm. De jonge Egyptische sopraan Fatma Said doorbreekt nu het eenrichtingsverkeer. Zij zwerft op haar concept-cd El Nour (Arabisch voor 'het licht') rond tussen de Franse oriëntalisten (van Berlioz tot Ravel), de Spaanse nostalgici van Al-Andalus (met onder meer composities van dichter Federico Garcia Lorca) en de Egyptische stadsmuziek. Het leuke (of irriterende, dat hangt van uw voorkeur af) is dat zij al eens een Egyptische ney-fluit laat inbreken in een westers stuk of een strijkkwartet in een oosters lied. En dat ze met haar warme stem en trefzekere techniek zowat alle stijlen, inclusief die van de iconische diva Umm Kulthum, lijkt aan te kunnen.