Wat als Beethoven naar Parijs was verhuisd? Wat als hij zijn Erard-piano niet had laten ombouwen (en verprutsen) in Wenen? Wat als hij zijn Appassionata nog op die piano in h...

Wat als Beethoven naar Parijs was verhuisd? Wat als hij zijn Erard-piano niet had laten ombouwen (en verprutsen) in Wenen? Wat als hij zijn Appassionata nog op die piano in haar originele staat had kunnen componeren? Zulke en nog vele andere vragen doken op in Tom Beghins nieuwste project bij het Orpheus-instituut, waarbij hij de bewuste piano liet nabouwen door Chris Maene om er de Waldstein, de Appassionata en de drollige, speelse sonate op. 54 op te spelen. Beghin leidt ons via Franse voorbeelden (Louis Adam en Daniel Steibelt) naar de ontdekkingen, problemen en frustraties die Beethoven tegenkwam bij zijn werk op die piano en zijn pogingen om een antwoord te bieden op de Franse virtuozen. Bij de cd's horen uitvoerige essays en toegang tot lezingen en documentaires op het internet. Fascinerend!