Velen leerden Vivaldi als operacomponist kennen via de sublieme aria Sposa son disprezzata uit Tamerlano. Later bleek dat die aria helemaal niet van Vivaldi was maar van e...

Velen leerden Vivaldi als operacomponist kennen via de sublieme aria Sposa son disprezzata uit Tamerlano. Later bleek dat die aria helemaal niet van Vivaldi was maar van ene Geminiano Giacomelli. Ook een groot talent, dus. En dat Tamerlano eigenlijk een pasticcio was, dat Vivaldi had gebakken met volgende ingrediënten: een beroemd libretto, aria's van Johann Adolf Hasse, Carlo Broschi, de genoemde Giacomelli en zichzelf (uit oudere opera's) plus nieuwe recitatieven. Met een vrouw die de mannelijke titelrol zong en castraten in twee van de drie overige mannenrollen en met zeker één aria die voor een vrouwenrol was geschreven maar nu een man moest typeren. Klinkt verbazend postmodern en non-binair. In een nieuwe opname, uit bij Naïve, zingt een man de titelrol en vertolken vrouwen de castratenrollen. En het werkt nog ook.