Stephan Moens

Voor onze tijd is het eigenaardig: zestien vioolsonates vol virtuoze kunstjes, bedoeld om als stichtelijke meditatie over de mysteriën van de rozenkrans te dienen. Toch zijn de ‘mysteriesonates’ van de Oostenrijkse barokcomponist H.I.F. Biber populair onder violisten, vermoedelijk vanwege de technische uitdaging en het vermeende programmakarakter van de muziek. Hoe beeld ik de fladderende vleugels van de aartsengel in de Annunciatiesonate uit? Of de hamerslagen waarmee de nagels in het kruis worden geslagen in de Kruisigingsonate? Zulke dingen spreken tot de verbeelding maar gaan voorbij aan het doel van deze muziek: aanzetten tot devote meditatie over de symbolen van het geloof, een beetje zoals de privéaltaartjes en religieuze emblemataboekjes uit die tijd. En in de eenentwintigste eeuw? Devotie lijkt voorbij, meditatie en symboliek vieren hoogtij. Helemaal niet vreemd dus dat Rosas erbij danst. En de voorstelling opdraagt aan een nieuwe krans van Rosa’s: ‘vrouwen die verzet plegen’.

Klassiek

Van 16.02 tot 18.02

Mystery Sonatas/For Rosa

Concertgebouw

Brugge

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content