Toen anderhalf jaar geleden Mozarts Zauberflöte in De Munt in première ging, leek Romeo Castellucci's enscenering een leerstuk over de schaduwzijden van de verlichting. Nu is ...

Toen anderhalf jaar geleden Mozarts Zauberflöte in De Munt in première ging, leek Romeo Castellucci's enscenering een leerstuk over de schaduwzijden van de verlichting. Nu is ze weer te zien op het streamingkanaal van onze federale opera. Maar als je opnieuw de in beschermende pakken en gasmaskers gestoken dansers tijdens de ouverture of de door brandwonden en blindheid getekende mensen uit het tweede bedrijf ziet, besef je dat de angsten die je toen voelde reëel kunnen zijn. Castellucci kende het vervolg dat Goethe op de Zauberflöte schreef en liet er zich door inspireren. In het begin daarvan zingt de Koningin van de Nacht: 'Laat gruwel en angsten, klagen en rouwen stil en bang verdwijnen; laat zwijgen en dood het lied van de nacht beëindigen.' Castellucci, Goethe en Mozart lijken nu wel profeten, in werkelijkheid waren wij de blinden.