De Duitse cultregisseur Werner Herzog maakte op vraag van vier belangrijke Amerikaanse telefoniebedrijven de documentaire From one second to the next, een verzameling getuigenissen van door sms'ende chauffeurs verwoeste levens. Zo is er een jonge tapijtverkoper, die op weg naar zijn werk nog snel het bericht 'I love you' stuurt naar zijn vrouw, net voor hij een koets met een Amishfamilie aanrijdt en drie kinderen doodt. Sms'ende chauffeurs veroorzaken 100.000 ongevallen per jaar, volgens Amerikaanse statistieken, en dat aantal ...

De Duitse cultregisseur Werner Herzog maakte op vraag van vier belangrijke Amerikaanse telefoniebedrijven de documentaire From one second to the next, een verzameling getuigenissen van door sms'ende chauffeurs verwoeste levens. Zo is er een jonge tapijtverkoper, die op weg naar zijn werk nog snel het bericht 'I love you' stuurt naar zijn vrouw, net voor hij een koets met een Amishfamilie aanrijdt en drie kinderen doodt. Sms'ende chauffeurs veroorzaken 100.000 ongevallen per jaar, volgens Amerikaanse statistieken, en dat aantal gaat pijlsnel omhoog. De beklijvende documentaire van Herzog is een onderdeel van de 'It can wait'-campagne. Geen enkel tekstbericht is belangrijk genoeg om mensenlevens in gevaar te brengen, luidt de boodschap. Op de website www.itcanwait.com kunnen mensen niet alleen de film bekijken, maar ook eigen ervaringen posten. Tevens is er een 'texting & driving-simulator', voor wie in weerwil van alle waarschuwingen toch nog denkt dat hij wel wegkomt met simultaan rijden en sms'en. Bij ons zijn er geen cijfers voorhanden over door sms'en veroorzaakte ongevallen, zegt Sofie Van Damme van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid. 'Het is erg moei- lijk te achterhalen of iemand op het moment van een ongeluk aan het sms'en was.' Maar dat sms'en achter het stuur veiligheidsrisico's met zich brengt, staat als een paal boven water. Meer nog: sms'en zou wel eens veel gevaarlijker kunnen zijn dan telefoneren, als het gaat om concentratieverlies, tragere reactiesnelheid en slechtere controle over de auto. 'Uit een recent Amerikaans onderzoek onder vrachtwagenchauffeurs blijkt dat sms'en het risico op een ongeval verhoogt met een factor van ruim 23. Tijdens het sms'en zijn zowel de ogen als de gedachten van de bestuurder immers voor een langere tijd niet waar ze horen te zijn, namelijk bij de rijtaak', aldus Van Damme. Belgische telecomoperatoren erkennen het gevaar van rijdend sms'en, maar ze zien het niet als hun taak om daarrond campagne te voeren. 'Sms'en achter het stuur is verboden', zegt Jan Margot, woordvoerder van Belgacom. 'Ik zie overigens niet goed in hoe je dat doet. Misschien stilstaand, aan een stoplicht? Hoe dan ook, wij hebben hier als bedrijf geen enkel belang bij. Een dode klant is een klant minder. Als er echt een groeiend probleem is met sms'en, moet het BIVV maar extra campagne voeren. Wij zullen hieraan onze volle steun geven. 'Een soortgelijk geluid bij concurrent Mobistar. 'Als operator kunnen wij onze klanten alleen maar op het hart drukken uiterst voorzichtig te zijn achter het stuur. Rijdend sms'en is echt uit den boze', aldus Mobistar-woordvoerster Pati Verdoodt. Han Renard