Smartshops veronachtzamen de wettelijke bepalingen omtrent verboden middelen.

Heb je ervaring met gas ?? vraagt de verkoper bezorgd als hij een ballon met lachgas wil aansmeren voor onmiddellijk gebruik. ?Gas is tricky.? Twee jongens liggen op een hoop kussens met een ballon in de handen te gieren en te brullen. De winkel bulkt van de rare producten in paars of oranje of helgroen gekleurde doosjes met pyramide- en andere exotische vormen. Herbal Ecstacy, Cloud 9, 69 Female en K2 Supersonic zijn de namen die de consument moeten verleiden. In de smartshops betekent hst niet, zoals elders, hoge-snelheidstrein, maar Hugo Symens Toversnoep, die je een IQ als Albert Einstein moet bezorgen, gekoppeld aan de fysiek van Tarzan en Jane.

?Heb je ervaring met scheikunde ?? vraagt de verkoper vriendelijk. Hij toont een klein plastic zakje zonder label met drie pilletjes zonder opschrift. ?Designer-drugs,? zegt hij samenzweerderig. ?Duur maar fantastisch.? XTC ? ?Beter,? beweert de man. ?Iets nieuws.? Een klant koopt een zakje. ?Laat eens weten wat je ervan vond,? vraagt de verkoper. ?We zijn altijd geïnteresseerd in de ervaringen van klanten, zeker met nieuwe producten.?

Op een potje Explore-tabletten staat dat er negen procent gestandaardiseerd extract van Indonesian Ma Huang in zit : de ephedra-plant die het opwekkende middel ephedrine bevat, dat verboden is voor atleten. In miezerig kleine lettertjes en in het Engels wordt op het potje een waslijst opgegeven met tegenindicaties voor het gebruik van het middel. Gebruik in combinatie met voorgeschreven geneesmiddelen is uit den boze. ?Verminder of stop het gebruik als zenuwachtigheid, rillingen, slapeloosheid, braaklust of verlies van eetlust optreden,? besluit de tekst.

In de aanbieding heeft de winkel yohimbe : een Zaïrees kruid dat hoog staat aangeschreven als afrodisiacum. De brochure die bij het kruid geleverd wordt, suggereert om er een thee van te maken, die twee uur moet trekken. ?Maar het effect is maximaal als je hem twee dagen goed afgesloten laat staan,? raadt de verkoper aan. ?Sommige klanten experimenteren door de dampen met een rietje op te snuiven. Dat zou het effect versterken.?

DIT IS RONDUIT EEN SCHANDE

Professor Arnold Vlietinck van de Universiteit Antwerpen sloeg steil achterover van verbazing toen hij een aantal van deze dikwijls dure producten analyseerde. ?Ofwel zat er niks in en werd de consument misleid. Ofwel waren de middelen gevaarlijk. Yohimbe mag niet als plantenpoeder worden verkocht. In K2 Supersonic zat acht procent zuivere ephedrine. Er wordt zelfs alruin te koop aangeboden. Op de bijsluiter staat dat de extracten scopolamine en hyosciamine bevatten : twee heel giftige stoffen. Dat is ronduit een schande.?

Professor André De Leenheer van de Universiteit Gent bezocht samen met collega Brice De Ruyver een smartshop. ?De ecodrugs houden ernstige gevaren in voor de volksgezondheid,? waarschuwt hij. ?Zo bieden de smartshops guarana aan : een plant waarin zoveel cafeïne zit dat een vergiftiging niet kan worden uitgesloten. Kris Van Limbergen, de vaste secretaris voor het Preventiebeleid, schreef een interessant rapport voor de minister van Binnenlandse Zaken over de gevaren van het misbruik van pepdranken. Hij ontdekte dat het oppeppende drankje Warp-4, 506 milligram cafeïne per liter bevatte, hoewel de verpakking het over 320 milligram per liter had. De Belgische wetgeving bepaalt dat er maximum 150 milligram cafeïne in een liter vloeistof mag zitten. De overheid weet dat de wet hier overtreden wordt, maar neemt geen maatregelen. Het zal weer duren tot het voor iemand te laat is.?

Het Centraal Bureau voor Opsporingen (CBO) van de rijkswacht stelde al een document op over smartdrugs en ecodrugs. Voorlopig zonder veel gevolg. De uitbater van een smartshop zei dat de overheid hen in feite tolereert, aangezien ze hen niet verplicht te sluiten. In de Verenigde Staten zijn er al dodelijke slachtoffers van het gebruik van smart- en ecodrugs gevallen. Yohimbe doodde vorig jaar verschillende jongeren. Ephedra minstens twintig.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content