SHOT ON LOCATION: 3. TOM BARMAN PRESENTEERT VAN GOD LOS

IN VENLO De burgemeester vond het welletjes met de stigmatisering van zijn stad.

dEUS-frontman Tom Barman presenteert op Canvas het filmprogramma Shot on Location. Hij doet verslag over de filmsteden die hij bezocht. ‘We kozen voor stadfilms. We bezochten de plek en praatten met de makers. En aan de hand van deze films raken we ook maatschappelijke en geschiedkundige thema’s aan.’ Deze week: Venlo, het decor van de waargebeurde thriller Van God los.

Trainspotting, waarover we het vorige week hadden, speelt zich af in Leith, in de film is het Edinburgh, maar hij is gedraaid in Glasgow. Regisseur Mike Figgis mocht Leaving Las Vegas niet in Las Vegas draaien, dus werd het maar Laughlin. Bloody Sunday gaat over historische gebeurtenissen in Londonderry, maar werd voornamelijk gedraaid in Dublin. Film is illusie. Vraag dat maar aan Pieter Kuijpers, de regisseur van Van God los.

Jarenlang vroeg de Venlonaar zich af waarom niemand een film had gedraaid over de Bende van Venlo. Dus begon hij er zelf maar aan. Hij kende de plek, had al eens een kroket gedeeld met louche volk, en voelde zich verbonden met de vriendschap tussen Frenky en Sanny, de twee hoofdschuldigen. Alleen: hij kreeg geen toestemming van de burgemeester. Die vond het welle-tjes geweest met de stigmatisering van zijn stad.

Film en toerisme, het is nochtans een gelukkig huwelijk. Toen Colin Farrell het in In Bruges over ’the most boring shithole’ van de wereld had (‘If I’d grown up on a farm and was retarded, Bruges might impress me’), moet de Brugse burgervader even groen gelachen hebben, maar Brugge profiteerde wél mee van het succes van die film. Ook in Napels hebben ze het even gehad met die aandacht voor de camorra. Vlak nadat wij met Shot on Location vrijgeleide hadden gekregen in de ruwste buurten van Scampia, werd een verzoek om van Gomorra een tv-serie te maken afgewezen. Het heeft met trots te maken natuurlijk. Genoeg is genoeg. Flikker op, ramptoeristen, het leven is hier veel complexer dan jullie met die dure camera’s kunnen vatten.

Terug naar Venlo. Half grensstad, half burgergat. We dwalen er rond op zoek naar sfeerbeelden. Ik heb me in het verleden al suf gepiekerd over de verschillen tussen Nederlanders en Belgen, maar er is één ding dat ik écht niet begrijp: open gordijnen. Overal in Nederland kun je ongestraft binnenkijken. Dag en nacht open huis. Een allergie voor privacy. Wat wil men hiermee zeggen? Gluur maar naar binnen, wij hebben niets te verbergen? Wij zijn gastvrij? Onze inboedel staat te koop?

Twintig jaar geleden werden uitgerekend hier lijken in de bossen gedumpt. Pieter Kuijpers dirigeerde een spannende tango tussen burgerlijkheid en misdaad. Tygo Gernandt had de tijd van zijn leven als Frenky, en Van God los werd een nationaal succes. De mensen van Venlo zijn blij dat het nu allemaal achter hen ligt. Soms kan een film een stad helpen in het verwerkingsproces.

Zie ook volgende week: Bloody Sunday. Maar eerst, Van God los, over de Bende van Venlo. Niet gedraaid in Venlo.

Shot on Location, zondag 23 juni, Canvas, 20.45 uur

Van God los, zondag 23 juni,Canvas, 21.15 uur

VOLGENDE WEEK: 4. LONDONDERRY (Bloody Sunday )

TOM BARMAN

Soms kan een film een stad helpen in een verwerkingsproces.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content