Verzamel-cd's zijn moeilijk, zeker als het om klassieke muziek gaat. Niet altijd, maar vaak gaat het om kleffe collecties van de eeuwige, kapotgespeelde oorwormen in een versie van het Kirgizisch nationaal orkest uit 1951. Elke euro die je daaraan uitgeeft, is er een te veel. Als het niet verboden was, zouden we lezers die toch naar dit soort materiaal zoeken aanraden om eens met een gratis downloadprogramma zoals Limew...

Verzamel-cd's zijn moeilijk, zeker als het om klassieke muziek gaat. Niet altijd, maar vaak gaat het om kleffe collecties van de eeuwige, kapotgespeelde oorwormen in een versie van het Kirgizisch nationaal orkest uit 1951. Elke euro die je daaraan uitgeeft, is er een te veel. Als het niet verboden was, zouden we lezers die toch naar dit soort materiaal zoeken aanraden om eens met een gratis downloadprogramma zoals Limewire of Bearshare door het internet te snuffelen. Maar compilaties kunnen ook verrassen. Neem nu de cd die Paul Witteman (van het Nederlandse praatprogramma Pauw & Witteman) in 2005 uitbracht: een verzamelaar met knappe, bij het grote publiek minder bekende maar heel aantrekkelijke muziek, van het overweldigende 'Dona nobis pacem' uit de Hohe Messe van J.S. Bach tot de 'Liturgie de cristal' uit het Quatuor pour la Fin du Temps van Olivier Messiaen. Relatief korte stukken en opnamen die daarom niet hyperrecent, maar wel oerdegelijk zijn. Witteman schreef er bovendien een onderhoudend boekje bij. Diezelfde kenmerken - toegankelijke muziek die toch niet grijsgedraaid is, in goede opnamen en intelligent qua variatie - heeft de dubbel-cd Sensueel klassiek die wordt uitgebracht naar aanleiding van 50 jaar Festival van Vlaanderen. Goed, er staan een aantal bekende composities op - een fragment uit de Symphonie fantastique van Berlioz, Summertime van Gershwin, het adagio uit het Concerto de Aranjuez van Rodrigo, bijvoorbeeld - maar dan wel ontdaan van hun hitkwaliteit, in versies die je automatisch de oren doen spitsen. De sleutel is de goede smaak van de samenstellers. Je vindt op de dubbel-cd bijvoorbeeld twee van de allermooiste trage bewegingen uit de pianoconcertoliteratuur, het aangrijpende andante uit concerto nr. 2 van Sjostakovitsj en het dromerige Adagio assai uit concerto in G van Ravel. Of de Vocalise en forme de habanera van Ravel, gezongen door Natalie Dessay. En de van mysterieus naar uitbundig evoluerende Tanze der sieben Schleier uit Salome van Strauss. We kunnen zo nog even doorgaan, want samen staan op de twee cd's ongeveer 150 minuten erg mooie muziek.