Met de imposante installatie You left me my lips, and they shape words, even in silence, een scenografische compositie van 'zwevende' cirkelvormige en rechthoekige videoschermen afgewisseld met schild...

Met de imposante installatie You left me my lips, and they shape words, even in silence, een scenografische compositie van 'zwevende' cirkelvormige en rechthoekige videoschermen afgewisseld met schilderijen, verzamelt Hamza Halloubi portretten en verhalen die de westerse blik op de Maghreb tonen. Met rake observaties, bijzondere associaties en poëzie maakt de Marokkaanse kunstenaar zichtbaar wat zich onder het oppervlak van een dominante beeldcultuur afspeelt. Halloubi linkt cultuurhistorische referenties zoals drip paintings van Jackson Pollock of Marcel Duchamps Nu descendant un escalier aan gebeurtenissen als de Arabische Lente, aan koloniale roofkunst of de hoofddoek. Of hij heeft het over het oriëntalisme in de literatuur van Jane en Paul Bowles, waarin Janes sekspartner - de 'ongeletterde' Cherifa in Tanger - tot fetisj gereduceerd werd. Flarden tekst en stills uit die video's echoën na in 'gelaagde' schilderijen.