Goede wijn is de jongste tijd bijzonder lucratief. Hij duikt hoe langer hoe meer op in de beleggingsrubrieken van gespecialiseerde media. Ook wijnfreak Jean-Paul Perez is zich zeer bewust van de ima-goverandering die wijn ondergaat. 'Ik zie het gebeuren, en als liefhebber vind ik het jammer dat wijn steeds meer als een investering wordt beschouwd. Het maakt lekkere wijnen zo goed als onbetaalbaar.' En toch. Eind vorig jaar begon Perez met Wine Consultants, een bedrijfje dat koopadvies geeft aan wie zich op wijn wil storten. Wijnliefhebbers en -beleggers zijn er welkom. 'Beide benaderinge...

Goede wijn is de jongste tijd bijzonder lucratief. Hij duikt hoe langer hoe meer op in de beleggingsrubrieken van gespecialiseerde media. Ook wijnfreak Jean-Paul Perez is zich zeer bewust van de ima-goverandering die wijn ondergaat. 'Ik zie het gebeuren, en als liefhebber vind ik het jammer dat wijn steeds meer als een investering wordt beschouwd. Het maakt lekkere wijnen zo goed als onbetaalbaar.' En toch. Eind vorig jaar begon Perez met Wine Consultants, een bedrijfje dat koopadvies geeft aan wie zich op wijn wil storten. Wijnliefhebbers en -beleggers zijn er welkom. 'Beide benaderingen lopen vaak door elkaar', aldus Perez. 'Als iemand gepassioneerd is door wijn, dan wordt hij ook gedreven door het investeringstechnische aspect ervan. Het leuke aan wijn is net dat je ervan kunt proeven, én ermee kunt pronken, én dat je er geld mee kunt verdienen. Zeg nu zelf: met wijn in je kelder heb je toch meer voeling dan met aandelen ergens in een kluis?' Feit is dat de most wanted wijnen - of beter: les plus recherchés - almaar meer gegeerd worden. Ook bij de nieuwe rijken uit China, Rusland en andere opkomende economieën. Rijke Russen hebben door dat er met goede wijn meer status en meer noblesse gemoeid is dan met de gemiddelde fles wodka. Bijkomend pluspunt: wijn is toegankelijker (lees: betaalbaarder) om in te investeren dan pakweg een Picasso. En de meerwaarde van wijn ten opzichte van bijvoorbeeld aandelen? 'Als je het met wijn goed aanpakt, is er zo goed als geen risico aan verbonden', legt Perez uit. 'In het geval van exclusieve wijnen blijft de vraag stijgen, maar het aanbod stagneert. En dat zorgt ervoor dat de waarde van zulke wijnen de hoogte inschiet. Neem nu Lafite. Daarvan worden jaarlijks maar 200.000 flessen geproduceerd. Het wijndomein is wat het is, dus veel zal dat niet veranderen. Wat wél verandert, is de vraag. Die 200.000 flessen moeten worden verdeeld onder steeds meer geïnteresseerden.' De prijs van een fles Lafite, of van een exclusieve soortgenoot, zal dus enkel zakken als de vraag in elkaar stuikt, besluit Perez. En dat is in het geval van topwijnen heel onwaarschijnlijk. Flessen van 2000 euro of véél meer zijn zeker geen uitzondering in dat segment. Niet getreurd mocht u een minder gefortuneerde wijnbelegger zijn: als u de zaak goed in de gaten houdt en u zich goed laat informeren, kunt u goede maar beperkt houdbare wijn op de kop tikken van 2 euro per fles. Een kortetermijnbelegging die u binnen een paar jaar kunt verkopen voor een zesvoud van de aankoopprijs. 'Maar dan moet je er als de kippen bij zijn', geeft Perez toe. Zijn website www.90pluswines.com fungeert als handelsplatform voor geïnteresseerden. U kunt er eveneens de wijnindex raadplegen die hij ontwikkelde, naar analogie met de échte beursindexen. Koopadvies, een inventaris van uw wijnkelder en andere diensten behoren tegen betaling ook tot de mogelijkheden. MONEYTALK OP TELEVISIE: ELKE DINSDAG EN DONDERDAG OP KANAAL Z. Celine De Coster