Documentair film- festival in Gent.
...

Documentair film- festival in Gent.In de nieuwe bloemlezing over documentaire cinema, ?Imagining Reality : The Faber Book of Documentary?, voorspellen de auteurs Kevin Macdonald en Mark Cousins dat uit de ?homemovies? de nieuwe Orson Welles zal opstaan. Met andere woorden : de documentaire cinema als voedingsbodem van nieuw talent, zoals de reclamefilm dat was in de jaren zeventig en de videoclip in de jaren tachtig. Inmiddels blijft de documentaire echter een verwaarloosde kunst : er worden weinig fondsen voor uitgetrokken, documentaires halen zelden de bioscoop en worden zelfs door televisieprogrammatoren stiefmoederlijk behandeld. Redenen te meer om een initiatief als Viewpoint toe te juichen, een documentair filmfestival dat in Gent plaatsvindt van 5 tot 12 maart. Diversiteit is troef op deze derde Viewpoint-editie : het gaat van impressionistische observaties van het dagelijkse leven in Letland, reconstructies van politieke complotten in Guatemala (?Devils don't Dream?), tot het intiem portret dat de Armeense Canadees Atom Egoyan van zijn zoontje maakte (?A Portrait of Arshile?). Veel documentaires zijn debuutfilms, maar het ontbreekt in dit interessant aanbod zeker niet aan bekende namen : Peter Jackson met ?Forgotten Silver?, een mockumentary over een Nieuw-Zeelandse filmpionier ; Marco Bellocchio met ?Sogni Infranti?, een studie van de opkomst en val van de Rode Brigades ; Werner Schroeter met ?Poussières d'Amour?, een aan Maria Callas opgedragen hulde aan operadiva's. Uit eigen land is er ?A Journey with Paul Cox? (van Gerrit Messiaen en Robert Visser) alsook werk uit de Vlaamse filmscholen. Er gaat extra aandacht naar de films van de Franse fotograaf Raymond Depardon en het programma bevat voorts een aantal klassieke documentaires. Zoals de baanbrekende reportage ?Chronique d'un été? uit 1960, waarin Jean Rouch en socioloog Edgar Morin op straat Parijzenaars lastigvallen met de vraag of ze gelukkig zijn. Of ?One Plus One? (1968), de unieke excursie naar de rockfilm van Jean-Luc Godard, gebouwd rond de opnamesessie in Londen van ?Sympathy for the Devil? van de Rolling Stones. Het festival opent met ?When We Were Kings?, het verhaal van Muhammad Ali's grootste triomf : zijn beroemd geworden ?rumble in the jungle? in 1974 in Zaïre. De tweeëndertigjarige Ali was door de experten al afgeschreven toen hij de titel van wereldkampioen zwaargewichten terugwon van de jonge kolossus George Foreman. Patrick Duynslaegher ?Viewpoint. Derde documentair filmfestival Gent?. Van 5 tot 12/3 in Studio Skoop, Nieuwpoorttheater, Film-Plateau. Info : 09/225.08.45. Muhammad Ali : afgeschreven.